Har läst lite inlägg tidigare ang ructhkanor, gungställningar mm och tänkte dela med mig av den lekpark jag byggt till vår dotter som nu är 2,5år.

Det hela började med att jag frågade en granne om de ville sälja den rutchkana de hade i sjön nedanför huset. De hade samma morgon pratat om hur de skulle göra sig av med den. Rutchkanan blev vår för den nätta summan av en färgburk för att fräscha upp den. Var lite rostanfrätt i nederkant. Till rutchkanan hörde från början en brant metallstege som kasserades då jag tyckte den var ganska farlig.

Till rutchkanan som är 5m lång har jag byggt ett torn som är 2,3m högt vid platån där kanan startar. Tornet står på betongplattor för att det skall vara enkelt att klippa gräset omkring, detsamma gäller för kanan. Tornet är även förankrat i garaget och är helt stumt.

På ena sidan har jag byggt en gungställning av impregnerad stolp. Överliggaren är 95x95 och stolparna 70x70. Stolparna är förankrade i plintar med ställbara balkskor.

En sandlåda har snidats ihop av 32x140 bruntrall och i botten ligger en markduk.

Lekstugan är befintlig sedan tidigare och bara flyttad från en annan plats på tomten. Återstår att inreda den.

Lekparken skall även kompletteras med en studmatta som vi har sedan tidigare men den saknar tyvärr skyddsnät som skall införskaffas.
 
  • P1010651.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010652.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010656.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010657.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Snyggt bygge, men avslutet på rutschbanan verkar hård. ;-\
 
Instämmer. Snyggt som tusan T! Men jag skulle dragit in plattorna lite till vid avslutet av rutschkanan så ingen råkar så sig. Eller är det bilderna som luras och att de slutar innan rutschkanan slutar?

//R
 
Plattorna slutar lite utanför men det ser mycket värre ut på bilderna än var det är i verkligheten. Farten i kanan är precis så hon slutar åka och kan hoppa ner från den sista platta delen så det är ingen fara att flyga ut och landa platt på rygg med risk att slå huvet i plattorna.
Lurar dock på att åtgärda det för säkerhets skull...
 
Oj, jag är verkligen imponerad, jättesnyggt! Nu blev jag inspirerad till att ta tag i lekytan härhemma!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.