4 990 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Min framsida med dekorsten
Hej!
Vi tänkte anlägga en framsida med grus/dekorsten, med diverse planteringar (bla ett träd) och en häck längs med en ganska låg mur (50-10cm hög).
1. Hur djupt måste man ha jord för ett träd som kanske blir 2m?
2. Hur gör man för att det inte skall växa upp massa ogräs genom dekorstenen? En vanlig geoduk fungerar ju inte... någon som har en länk till någon guide för hur man gör?
3. Hur bred bör en häckplantering vara om häckarna inte skall vara högre än 60-80cm
Tack på förhand.
Peter
Vi tänkte anlägga en framsida med grus/dekorsten, med diverse planteringar (bla ett träd) och en häck längs med en ganska låg mur (50-10cm hög).
1. Hur djupt måste man ha jord för ett träd som kanske blir 2m?
2. Hur gör man för att det inte skall växa upp massa ogräs genom dekorstenen? En vanlig geoduk fungerar ju inte... någon som har en länk till någon guide för hur man gör?
3. Hur bred bör en häckplantering vara om häckarna inte skall vara högre än 60-80cm
Tack på förhand.
Peter
Vad har ni under matjordlagret? hur tunt är det nu? planteringsgropen för ett litet träd behöver inte vara mer än 50 cm djup och i diam men sen växer ju förhoppningsvis rötterna till sig...
Svårt att slippa ogräs helt, en del kommer ju frö vägen. Skaffa singel och ett bra skyffeljärn!
Vilken häckväxt ska du använda?
Svårt att slippa ogräs helt, en del kommer ju frö vägen. Skaffa singel och ett bra skyffeljärn!
Vilken häckväxt ska du använda?
1. du bör ha ca 1 meter i diameter och 70-80 cm djupt...vattnet måste sedan kunan dräneras bort från jorden.. har du lerjord så kan du inte bara gräva en grop för då samlas allt vatten där ochj trädet dör av överbevattning/drunknar
2. Använd en duk som du lägger under stenen .. kolla in på flisby ab .. de har exempel på dukar.... så länge det bara är sten kan inga växter växa i dekorstenen om du har duk under...
3. räkna med att häcken blr minst 50 cm bred
2. Använd en duk som du lägger under stenen .. kolla in på flisby ab .. de har exempel på dukar.... så länge det bara är sten kan inga växter växa i dekorstenen om du har duk under...
3. räkna med att häcken blr minst 50 cm bred
Ett sent tack för alla svar 
Jag har dessutom en fråga till...
Vilken är den bästa schaktmassan man kan ha under fiberduken och dekorstenen? Idag har jag ärtsingel som verkar innehålla lite sand som underlag. Jag behöver ju kunna öppna upp fiberduken, gräva en grop och sedan fylla med matjord om jag skall skapa en ny plantering.
Är sand bra? Eller behöver jag något som dränerar ännu bättre?
Jag antar att man vill ha ett fyllnadsmaterial som är väldränerande, eller?
Jag kommer behöva fylla upp med ca 50-60cm där det är som mest och bara några cm där det är som minst behov.
Finns det inga guider på nätet om detta??
Mvh,
Peter
Jag har dessutom en fråga till...
Vilken är den bästa schaktmassan man kan ha under fiberduken och dekorstenen? Idag har jag ärtsingel som verkar innehålla lite sand som underlag. Jag behöver ju kunna öppna upp fiberduken, gräva en grop och sedan fylla med matjord om jag skall skapa en ny plantering.
Är sand bra? Eller behöver jag något som dränerar ännu bättre?
Jag antar att man vill ha ett fyllnadsmaterial som är väldränerande, eller?
Jag kommer behöva fylla upp med ca 50-60cm där det är som mest och bara några cm där det är som minst behov.
Finns det inga guider på nätet om detta??
Mvh,
Peter
Klicka här för att svara