hmmm, när man nu trodde att alla myror var borta, så dök de upp igen :( De hadde nu byggt 4 nya mindre bon.
Men igår kväll åkte jag till coop, och inhandalde myrdosor och myrr.
Myrret hällde jag i en bunke vatten och hällde över bona, och sedan strödde jag resterande i ring runt bona. Detta funkade klockrent, verkar inte vara några kvar alls nu på morgonen.

Jag har försökt få bort en myrstack i två år nu, Plöjt ner massa myrr, dränkt den i vatten m.m. De blev färre men försvann inte.

Sent i höstas slog jag ner ett antal armeringsjärn i stacken. De leder ner kylan när vintern kommer och de fryser ihjäl. Verkar som att det har funkat. Har mycket mindre myror nu. (Det ligger en till stack längre bort, den här låg lite för nära)

/fredrik

Köp två 25 kilos-säckar med trädgårdskalk. Ström en ring runt stacken så att myrorna inte kan fly, gör det på kvällen när det är som mest myror i stacken. Sen är det bara att hälla över kalket, ta en spade och blanda in det ordentligt. Slå även in tjocka järnspett eller liknande så att myrorna fryser ihjäl till vintern. Ett billigt och effektivt sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.