Hej
Vi har en njurformad plantering på ca 75 kvadratmeter med en riktig tråkig kant runt. På en del ställen är kanten ca 20 cm hög, på andra runt en meter.

Förra ägaren till vårt hus sprängde bort väldigt mkt berg från tomten vilket gör att ytan intill planteringen i princip är berg. Själva kanten i sig har aldrig blivit i ordninggjort utan det är mest lös jord, en del berg och mkt trevligt ogräs.

Vi skulle vilja göra ordning kanten så det ser finare ut. Problemet är att vi inte kan bygga en mur eftersom man behöver gräva upp ett dike för att kunna börja mura. Här finns inget att gräva i, det är berg direkt.

Är det någon som har en bra lösning?

Tack!

Jag skulle säga grattis då ni har bästa tänkbara underlag för en mur hårt stabilt och stillaliggande berg :).

För att jämna av så att ni får ett plant underlag så skulle jag göra en form och gjuta upp en kant att ställa muren ovanpå sen.

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt men varför behöver du ett dike att börja mura i? Största anledningen till "diket" är väl för att få en stabil grund att ställa muren på? Visst, mothåll kanske man även vill ha men det går att lösa på annat sätt.

Jag har byggt ett antal meter kallmur (stenmur med natursten, mao det som fanns på tomten, helt utan cement eller betong), både låga och högre, och en hel del direkt på bergunderlag. Det viktiga var att få stenarna att ligga stabilt och fixerat på berget och att man hade rätt lutning på muren.

Om det skulle krävas för fixeringen kan man ju i värsta fall borra ner några armeringsjärn i berget och gjuta en liten klack som fungerar som mothåll för bottenstenarna. Man kan ju även gjuta fast bottenstenarna i en sula.

Bygger man prefabmurar finns det lösningar med geoduk, typ ett armeringsnät, för att fixera muren i slänten.

Ja där ser man... Har bara läst mängder om att man måste ha ett rejält dike för att kunna göra en mur, men det har aldrig stått ett knyst om vad man gör om man har berg. Fullständigt logiskt, fattar inte att jag inte tänkte på det själv.

Tack för att ni fick mig att vakna. :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.