J
Eftersom jag bor 20 m från havet så känns hela diskussionen mycket märklig.

Skulle jag bygga staket runt hela ön?

Sätt en flytväst eller sele på ungen och ett snöre och håll koll på vart hon är så skall det säkert fungera även för dig.

Styrman skrev:
Håller med LOS.
Har själv barn som växt upp med damm. Ditt eventuella staket kommer inte ge dig mer ro. Var med ditt barn när ni är ute i trädgården.
Så kan ni fiska upp barnet om det trillar i. Lätt som en plätt.
Nej, ett staket ger inte ro, men det ger dig någon minut extra innan någon druttlar i. Det är jäkligt lätt att säga att barn lär sig, man ska hålla koll etc innan det hänt en olycka. Har det gått tokigt tror jag det känns rätt bra att man gjort det man med rimliga mått kan göra, oavsett utgång.

zeus_axel skrev:
Nu kanske just denna damm lite stor, men om man har en lite mindre kan man lägga galler ca 5cm under vattenytan.

Gäller att det är stadigt bara.
Mkt bra tips, har vänner som la ner ett armeringsnät strax under vattenytan för att skydda sina barn....var stabilt som attan samtidigt som man fick titta noga noga för att kunna se det.

Lycka till hur du än väljer att göra.

Kanske ska förtydliga... Staketet kring dammen är inte för att vi ska kunna släppa ut ungen själv i trädgården och ta en tupplur... Det är för att vinna en minut om hon plötsligt rusar dit.

Tömma dammen är inte ett alternativ för den är naturlig med en källa som matar på 5-10 m3 per dygn. Skulle bli till att länspumpa dygnet runt alltså och vi skulle ha 100 kvadrat jättesankt kärr istället.

Armeringsnät under ytan känner jag nästan kan vara lika farligt som utan. Fem centimeter kan man lätt drunkna i och man kan ju fastna i nätet så man hamnar illa och inte kommer upp.

Nu blir det ett vanligt staket ungefär som gunnebo för grannen råkade ha en bunt över som vi kunde ta. Givetvis i kombination med att lära lillan att man inte går dit utan mamma eller pappa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.