Jag planerade att så min gräsmatta innan det blir alltför varmt, så jag tog hjälp för att plana ut marken och sedan fylla på med harpad matjord. Nu när det är tillplattat och matjorden ligger har jag hittat glasskärvor i olika storlekar och entreprenören säger att det är omöjligt att det kommer från dem, så de vill inte göra något åt det.

Jag vill ju inte att någon ska skära sig på glaset så jag undrar om någon har tips på hur jag kan få bort glaset utan att nödvändigtvis byta ut all jord?

Jag funderar på att anlita någon med hjullastare och rotorsikt (http://www.byggahus.se/forum/traedgard-allmaent/141310-harpa-egen-jord-hur-goera.html), men kommer detta att hjälpa?

Det är bara att reklamera hos entreprenören, tycker jag.

Det är vanligt förekommande att det återfinnes rivningsmaterial i jord. För ett par år sedan fick Skanska skicka ut handplockare för att ta bort alla glasskärvor som låg i jorden runt den lekplats (!) som de ställt iordning åt oss. Jag har fler exempel, däremot inte så många som inte gäller fyllningsjord.

/t

Jag har redan reklamerat muntligt, men han vill vägrar tro att det kommer från honom:( Så nästa steg är nog en skriftlig reklamation. Jag har dock en känsla av att han inte kommer att byta ut jorden, eller betala för att någon annan gör det (och tvista via domstol är inget som lockar), så därför försöker jag hitta alternativa lösningar...

Har precis rullat gräsmatta på den absolut bästa matjord man kan få tag på. Den kommer från kommunen. Jag har stött på några glasbitar och det beror på att endel av jorden kommer från kommunens kompost och från folks matavfall. Vissa har alltså slängt sopor fel dumt nog. Vart kommer din jord ifrån?

Vad jag har förstått är det harpad åkerjord. Väldigt små glasbitar hade inte varit ett så stort problem (även om jag egentligen inte tycker det ok). Däremot glasbitar som är stora som en 5 krona, någon som är ca 5-7 cm lång och smal (skulle lätt kunna skära upp ett ordentligt sår och bryta av en spets en bit in i en fot eller motsvarande). Det blir nog att sortera gräsmattan för hand.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.