Tänker bygga ett staket med liggande reglar 45x45, avstånd mellan stolpar blir 1.5m-1.8m. Hur bra håller jordankare för detta? Eller nödvändigt med betongplintar?

Redigerat:
Jag skulle gjuta plintar. I stort sett samma grävjobb men håller bättre.

Liten fråga,man behöver väl inte gräva alls om man har jordankare?

Vad bra att denna fråga dök upp.

Vill även tillägga en fråga. Funderar också på stolpspjut/jordankare just för att slippa gjuta eller gräva ner plintar.
Klarar dessa "spett" ett plank som är 1800 högt med cc 1500? Ska inte klättra på planket men vill gärna att det ska överleva vindar. Har inte öppet landskap omkring mig utan tätbebyggt med lägenheter. stolpspjuten/jordankarn kommer vara drygt 750 långa och för 95x95 reglar.

Tack

Gjuta alt. färdiga plintar är säkert riktigt bra, anledningen att använda jordankare är för enkelheten då de verkar ganska smidigt.

Sedan är det ett staket som blir 105cm högt med liggande 45x45 med 45mm mellan det ska hålla för. Jorden det ska sitta i är fyllnadsmassa, dvs uppfyllt med ganska mycket sand under. Det är väl en anledning varför jag undrar hur bra ett jordankare står sig i den typen av mark.

Jag har staket i jordankare. Blålera dock. Står sisådär. Jag var smart nog att bygga vårt staket/plank lite sicksack (eller med fack om man så vill) vilket gör världens skillnad i sidostabilitet.
___---___---___

Om man byger ett staket som man befarar att ungarna tänker slänga sig över kan jag inte rekommendera jordankare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.