Byggahus.se

markfiberduk under rabatten

1. teed
    Medlem Nivå 8
    Hej!

Jag skall anlägga en rabatt mellan några träd hemma, idag växer det högt gräs där.
    Nu har jag försökt att gräva bort gräset med en spade, dock är det så mycket rötter och sten så det är nästan omöjligt.
    Så jag funderar på om man kan lägga en markfiberduk på backen, för att sedan fylla på med ca 3 dm jord för att skapa en fin rabatt? Detta för att stoppa gräset att komma upp.
    Då jag inte har gröna fingrar så har jag inte en aning om detta kommer att fungera.

Då jag ände måste fylla upp med ca 3 dm så är inte den delen ett problem.

2. svartöra
    Medlem · Nivå 11
    Duken är iofs billig men gör nog varken till eller ifrån. Ogräs (och gräs) kommer uppifrån. Så du måste ändå rensa, rensa och rensa. Men duken kostar väl någon hundralapp så varför inte? Jag skulle under alla omständigheter försöka klippa gräset så kort som möjligt, eller bränna det, eller köra trimmer med tråden i backen, innan jag lägger på duk och jord.

3. teed
    Medlem Nivå 8
    Bränna lät som en bra ide, då jag redan kört det så kort det går med bensindriven trimmer.

4. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · Nivå 11
    Om du har mycket rotogräs så är detta en jättebra idé. Markduk på. Någon slags kant runtom. I med jord. Med bara 3 dm jord kan du inte ha några växter med djupa rötter, de första åren. Efter ett par år så har ogräset under duken förvandlats till mull. Då kan du ta upp hål i duken för att plantera buskar eller andra växter med djupa rötter. Det som brukar rekommenderas till detta är geotextil, dvs en gråvit filtaktig duk som används till att separera jordmassor. Inte den plastiga markduk som består av trådar som har dålig hållbarhet. Använder du den så får du rabatten full av plasttrådar när du börjar skära upp hål.

5. teed
    Medlem Nivå 8
    Toppen, tanken var att dom första åren bara frö så lite blommor eventuellt en o annan planta, för att sedan om något år anlägga en "riktig" rabatt :)

• Laddar…
  6. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · Nivå 11
    Om det inte är rotogräs (kvickrot, tistlar, kirskål etc) utan bara vanligt gräs så går det bra att använda tidningar eller kartong i stället för markduk. De kväver bort gräset och multnar sedan bort, så har du sedan en rabatt utan störande markduk i botten.