Hej!
Nu är det dags att byta ut vår provisoriska byggtrapp som vi haft i två år (varför blir det alltid så med provisorium?) och jag har kommit över 8 st St Eriks trappblock i betong och tänkte såklart bygga trappen av dem.
Måtten på stenarna är 90x30x17 cm och väger modiga 123 kg styck.
Längst fram har den en klack som man hakar i trappsteget under så att säga. Varje steg bygger alltså 15 cm.

Vill ha en plan yta framför dörren på ca 1 meter. Avstånd mellan befintliga plattor och tröskelblecket är anpassat så 4 stenar ryms på höjden, ca 62 cm.
Hur gör jag nu detta?
Min tanke är att bygga själva basen med vanliga lättklinkerblock från Byggmax, de bygger 15 cm så det blir ju perfekt. Måste jag mura ihop dem? Behövs armeringsjärn? Tänkte att konstruktionen blir ju enormt tung och att den hålls ihop av egen vikt?

Längst upp vill jag ha samma trädgårdsplattor som vi lagt framför entrén, de är 4 cm tjocka. Sista lättklinkerblockraden bör ju vara 11 cm hög minus eventuell bruk eller cement för att fästa plattorna antar jag.

Hur gör jag bäst och snyggast på sidorna av trappen? Vill ju inte ha synligt lättklinker. Putsar? Staplar vanlig mursten för att rama in trappen?

Har aldrig gett mig in på något liknande så jag behöver definitivt hjälp att komma igång.

• IMG-20110915-WA0000.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG-20110915-WA0002.jpg
    Skapa konto
  • IMG-20110915-WA0004.jpg
    Skapa konto
  • IMG-20110915-WA0003.jpg
    Skapa konto
Gah, 1000+ visningar och inte en enda kommentar, inte ens ett "det där går aldrig"

Nåväl, jag satte igång och murade, 70% klar med trappen nu, verkar bli bra om jag får säga det själv.
Ett jäkla slit att flytta trappblocken á 123 kg styck, men det gick det också.
Återstår nu bara att gjuta en 3 cm tjock kaka på det övre lagret lecablock för att få det hela till rätt nivå innan jag lägger dit plattorna längst upp. Limmar dem med pl400 för att slippa kalkutfällning.
Har inte funderat ut hur jag ska göra på sidorna av trappen ännu, men det lär väl ge sig.

edit: typiskt frun att börja pynta innan den ens är klar!

• IMAG0286.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0290.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0289.jpg
    Skapa konto
Hmm du lagt en syll mellan plattor <syll>lecablock + betong på toppen<syll> Trappblock? Jag hade nog varit lite orolig för att fukt tränger in i lecablocken för att det sen blir frostsprängningar mot din betong på toppen om du inte blandar i frostskydd i din gjutning på toppen.... Utsidan av lecablocken bör du eventuellt putsa för att stoppa fuktinträngning.

Kan som sagt hålla utan en syll, men jag hade nog kört med både hängsle och livrem, tråkigt att behöva göra om det senare om ett par år.

Sant, har dock ej lagt någon syll i botten, jag tänkte täta alla fogar med pl400 eller annan lämplig fog för att undvika att det rinner ner vatten i konstruktionen.

Du kommer få vatten däri oavsett hur du gör tror jag.

Uppföljning är en skyldighet man har här som forumist tycker jag!
Färdigt resultat (nåja, sidorna ska putsas först)
Jag lade vanligt grått utomhussilikon i fogarna, trappen har överlevt en vinter nu

IMG-20120529-WA0003.jpg
Skapa konto

• Gilla
carinalb och 8 till
  • Laddar…
Snyggt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.