Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ska det bli staket runt huset.
Det blir en "fålla" för bil för snabb parkering, och sedan grind när bilen ska stå över natt.
Till grindstolpar tänkte jag ha betongrör för stabiliteten, samt för att kunna odla något kul i.
Var får man cement/betongrör i lämpliga dimensioner?
Rör tänkte jag bör vara runt 20 cm i diameter. Det ska ner i marken, och vara 80 cm högt ovanför. Så runt 140 cm långt behöver det vara.
Problemet är att om du skall ha en stolpe som är 200 i diameter så får du ta ett 150 rör som har en ytterdia på ca 200. Dessa finns normalt i 1 meters längder och om du skall ha längre så blir det nog ett 225 rör men de är ca 300 i dia och 1,7 meter. Men vikten är olidlig då det långa väger nära 200 kg och det korta 150 röret 50-60 kg så det är inget man hanterar utan lastare eller grävare.
Förslaget att gjuta dina stolpar på plats är bättre och då passar du på att gjuta in tex gängstång till dina gångjärn samtidigt och kan hantera det hela utan maskiner.
Rör finns att beställa lite varstans bara att Googla St Eriks eller Alfa Rör så hittar du återförsäljare men jag hade gjutit egna stolpar.
Förslaget att gjuta dina stolpar på plats är bättre och då passar du på att gjuta in tex gängstång till dina gångjärn samtidigt och kan hantera det hela utan maskiner.
Rör finns att beställa lite varstans bara att Googla St Eriks eller Alfa Rör så hittar du återförsäljare men jag hade gjutit egna stolpar.
200 kg är inga problem för en vältränad med några goda vänner. 
Hellre lite träningsverk än att vänta på betong att brinna klart.
Hellre lite träningsverk än att vänta på betong att brinna klart.
Lägg gärna in lite bilder när ni med muskelmetoden hanterar ett 200 kg 1,7 meters rör stående ner i ett grävt hål. 
Men allra helst en youtube film....
Brukar vara lite jobbigt att få tag i och hålla fast när det skall sänkas och då speciellt stående rakt upp och ner i ett hål.
Men allra helst en youtube film....
Brukar vara lite jobbigt att få tag i och hålla fast när det skall sänkas och då speciellt stående rakt upp och ner i ett hål.
200 kg/3 man = cirkus 70 kg. Lyfter i samma ände och föser ner det i hålet.
Ska jag vara ärlig så ser jag inte det komiska i det. Men jag får väl lära av mina misstag.
Några maskiner kommer inte in i trädgården.
Ska jag vara ärlig så ser jag inte det komiska i det. Men jag får väl lära av mina misstag.
Några maskiner kommer inte in i trädgården.
Om du som man brukar göra gräver ett inte allt för stort hål kommer du att när ni lyfter upp och skall fösa ner röret i hålet att med största sannolikhet dra med er en massa jord från hålets vägg. Då får ni inte röret i den höjd ni vill ha eller så står det snett. Att lyfta upp och korrigera blir lite jobbigt.
För att det skall bli bra och du inte skall få en sned eller en stolpe som sjunker måste botten i hålet vara väl packad. Bäst är att aldrig gräva mer än precis så djupt som stolpen skall ner för att då behålla den av naturen packade sanden/leran, eller vad du nu har, som botten. Sen ev ett lager makadam som du stöter med en stamp.
Men sen ska det ju inte ramla ner en massa jord från hålets väggar vilket brukar vara lite knepigt om man inte kan sänka röret rakt ner. Men om du gör ett stort hål går det säkert.....men att justera eller korrigera genom lyft med handkraft nör det väl är nere i hålet är inte helt enkelt.
För att det skall bli bra och du inte skall få en sned eller en stolpe som sjunker måste botten i hålet vara väl packad. Bäst är att aldrig gräva mer än precis så djupt som stolpen skall ner för att då behålla den av naturen packade sanden/leran, eller vad du nu har, som botten. Sen ev ett lager makadam som du stöter med en stamp.
Men sen ska det ju inte ramla ner en massa jord från hålets väggar vilket brukar vara lite knepigt om man inte kan sänka röret rakt ner. Men om du gör ett stort hål går det säkert.....men att justera eller korrigera genom lyft med handkraft nör det väl är nere i hålet är inte helt enkelt.
Redigerat:
Klicka här för att svara