Hej,

Just nu håller jag på andra säsöng med gräsmatta som följde av 3-4 gödning med algomin och även ha dresserat hela gräsmatta i höstas och stösådde den. Jag har nog gjort ett mistag genom vertikalkära när det fanns fortfarande mossa och i år har jag ännu mer.

Igår började med algomin mossa och kommer gödsla gräsmatta oftare och se om den ge någon resultat.

I vilket fall tycker att resultat har varit under förväntan om man tänkar så mycket har jag satsade förra året men jag ska inte ge upp.

Undrar om det är någon som har lickats har bra resultat med algomin eller annan produkter som fungerar bra.

trattalask
Jag har kört med algomin gräsmattegödning två år. Har mossa nu tidigt på våren men gräset tar över rätt snabbt. Har inte gjort något annat än att klippa en gång i veckan och göda två gånger om året.

Ska prova att vertikalskära i april och se hur det blir.

När du säger vertikalskära, menar du det eller köra med mossrivare? Har märkt att en del förväxlar det.

Jag kört maskinen med funktion som mossrivare och vertikalkärare i våras och som vertikalkärare i höstas.

Hur ofta gödsla du gräsmatta?

hönsgödsel är grymt bra, billigt och naturligt!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
trattalask
Två gånger per år. April och Juni, säker för lite. Men jag har inga höga ambitioner när det gäller gräset.
Men den håller sig bra på det.

Men vad jag hört så ska man inte mossriva eftersom det sprider mossan. Men vad vet jag, är knappast någon expert. =)

trattalask
Rolle85 skrev:
hönsgödsel är grymt bra, billigt och naturligt!
Alla av N, P och K är också naturliga. Likaså Pb och U. Inte sagt att det är hälsosamt för det. ;)

Tobas det är helt rätt det du sa och jag ser detta i min gräsmatta.

Rolle, jag ska testa det. Har hört att man få fart på gräset!

Tack för tipset.

Tobas skrev:
Alla av N, P och K är också naturliga. Likaså Pb och U. Inte sagt att det är hälsosamt för det. ;)
processen att få fram hönsskit är enkel dock.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.