Har ett par veckor nu sett ovanligt mycket trafik av getingar som flyger in och ut genom en öppning i väggen ovanför köksfönstret. Finns en risk att de börjat bygga på vinden. Eller så finns de bara inne i väggen. Skall nan testa att spreja med insekttsprej? Eller har ni andra råd?

---

• 14673005491081263467610.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet en som riggade upp dammsugaren på en stege så sög den in getingarna allt eftersom. :)

Sanering av getingbon (och andra skadedjur) ingår i de flesta hemförsäkringar. Oftast med hjälp av Anticimex. kolla med ditt försäkringsbolag och ring sedan Anticimex (eller vilka et nu är som hanterar för ditt bolag) och fråga om råd och eventuell utryckning.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C
yuphin skrev:
Har ett par veckor nu sett ovanligt mycket trafik av getingar som flyger in och ut genom en öppning i väggen ovanför köksfönstret.
Är det flera som flyger ut och in så är det garanterat ett bo. Getingar brukar inte vara spontant inne och snoka i håligheter som vissa andra insekter.
Dammsugaren brukar jag också använda. Gör inte som någon hade gjort bara och spreja in något brandfarligt i dammsugaren för att ta kål på dem. Jag brukar proppa slangen med en svamp utifall någon skulle överlevt behandlingen.

K
JLov skrev:
Vet en som riggade upp dammsugaren på en stege så sög den in getingarna allt eftersom. :)
Så gjorde alltid min morfar! Det man bör tänka på är att de inte dör direkt så ma n får plugga igen röret när man är klar

Mörka kläder ska man ha på sig när man ska reta upp getingar, fungerar förvånansvärt bra!

• Gilla
ChrisF
  • Laddar…
Ljusa kläder skall man inte ha, vet av erfarenhet.......:(

Ryckte ner ett geting bo med en lång håv.... lång tyckte jag men getingarna tyckte att det var ett bra riktmärke var "idioten" som tog ner deras bo var placerad, ont gör det med flera stick, i huvudet.
Sprayade vit hobbyfärg på dem efter ett tag, de "damp" ner i marken hur fint som helst, säkerligen minst lika farligt som Radar- spray....:banghead:

Ring anticimex. Gratis i den flesta hem försäkringar. Hade dom själv på besök igår. O idag är det lugnt på vinden igen o inga getingar stör längre.

Problemet vi har är att boet inte är synligt. De går in genom ett litet hål i väggen ovanför köksfönstret. Köpte ett getingmedel som bildar skum, kan man spruta det in i hålet i väggen eller är det bara dumt ifall hålet täpps igen av skummet?

Skulle tro att Anticimex löser problemet oavsett om boet är synligt eller ej. De kan säkert ge råd om medlet också, om nu inte någon här kan :-)

Testade med Radar sprejen ett par gånger runt öppningen. Hittade en del döda getingar på marken. Får fortsätta behandlingen nästa helg.

Radar mot flygande insekter fungerar utmärkt. För bäst effekt skall man bekämpa dom när det är mörkt ute eftersom de flesta getingar då är inne i boet. Har precis varit ute och sprayat ett andra fotbolls-stort bo som vi hittat under våra trädäck. Det förra sprayade jag igår och idag var det inga livstecken alls från det boet.

ClasseClas tips om Myrr i VP-rör är lysande. Tog ner ett fotbollsstort bo i ungarnas trädkoja i veckan. Behövdes bara några en tesked Myrr och två dagars väntan. Resterna av Myrren går att dammsuga upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.