Bor i ett bostadsområde ca 4mil utanför Karlstad.Varken jag eller sambon är här ifrån.Jag har funderat på att sätta häck runt huset så jag har pratat med dom 3grannar vi har men denne granne har jag pratat med två ggr vid olika tillfällen då det är där det känns mest behövande.Men att jag skulle skriva ett dokument vi signerar innan något sker.

Hur som så grannen "rygg i rygg" är lite knepig av sig.Har pratat md honom ett par ggr bara under dom 3,5år man bott här.Det har gått "så långt" att man haft mäklare här för att sälja.Det har hänt lite märkliga grejer tex börjat klippa gräsmattan vid 22-tiden.Inte klippa gräsmattan alls så den är mer som en äng MEN nu i våras/tidig sommar så började han med att bygga någon ställning av något slag utanför vedskjulet.kl 00-03 4-5 tillfällen.Det visade sig en hönshage.Grannen har altså höns.3 hönor och en tupp.Pratat med komunen och man får ej ha tupp i tätbebygt här med 4 hönor är ok.Sen går dessa lösa (när dom väl är ute) så på midsommar så fick vi passa altanen så dom inte kom in.Har skrivit om värme på altanen förr så man ville ha lite öppet så det fläktade med det gick ej.

Iaf frågan är vad rekomenderas för plank för avskärmning?.Vet att det kräver bygglov för 1,80 så tänkte 1,79 :P.Vill hällst ha ett så man slipper grannen helt och hållet men det går inte ha en "simpssons-kupa".

Redigerat:
Thuja häck är ju nått som funkar rätt bra, får bli hur hög som helst utan bygglov, sätt den en bit in på din tomt så slipper du ha några godkännande av grannar.

Jag var inne på det men det skulle ju bli så j*vla dyrt för då vill jag ha det på tre sidor (spara framsidan).Högt bakom och lite lägre på sidorna men det är 100m = 300plantor ca50,000 i material.Sen ett staket på framsidan.Nu är det Liguster på framsidan.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomtgränsen går vid buskarna.Så man har inte jette mycket att spela på.

Tömpa skrev:
Jag var inne på det men det skulle ju bli så j*vla dyrt för då vill jag ha det på tre sidor (spara framsidan).Högt bakom och lite lägre på sidorna men det är 100m = 300plantor ca50,000 i material.Sen ett staket på framsidan.Nu är det Liguster på framsidan.
http://www.blocket.se/vi/Paketpris___300st___thuja_smaragd_80_100cm_65331078.htm?ca=17&w=2

Går ju att hitta till hyfsat pris, problemet är ett ett plank/staket blir tämligen dyrt det med, jag gjorde 15 meter staket med liggande ribbor och det var ju iaf 350-400kr per meter när det var 1,2 meter högt.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Nu har jag funderat lite mer.Skulle Liguster kunna funka tro?.Har det på framsidan redan.Så om man skulle skärma av alla 4sidor med det.Dock högre (bort åt 2m) i bakkant.Vet att det tar tid för att få den tät och fin.Men det är lite annat pris än för Thuja om man ska ha 100m.

Ja, ligister tror jag är en bra metod att bli av med grannen, hör med det lokala moppegänget...

öhhh..:o

Syrenplantor kan man ju annars få helt gratis, de tar dock ett par år innan de sätter fart.

Tömpa skrev:
Nu har jag funderat lite mer.Skulle Liguster kunna funka tro?.Har det på framsidan redan.Så om man skulle skärma av alla 4sidor med det.Dock högre (bort åt 2m) i bakkant.Vet att det tar tid för att få den tät och fin.Men det är lite annat pris än för Thuja om man ska ha 100m.
Visst går det, samtidigt så är det väl tveksamt till att besparingen är så pass stor, med tanke på beskrivningen på din situation så skulle man ju vilja utgå från 2 meters thuja och låta den växa på.

Det går att få rätt bra priser på plantor när man köper många, jag pressade ner 1,2 meters thujor till 35kr/st på blomsterlandet för några veckor sedan.

Satsuki
Kolla vad som gäller i just din kommun, men i många kommuner finns en regel som säger att om det är mindre än 50% luft är det inget plank och man behöver därmed inte bygglov.... Däremot säger lagen inget om att plantera klättrande växter vid den spaljé-liknande strukturen ;)
Armeringsnät eller liknande mellan stolpar och sedan något lagom snabbväxande och tätt, t.ex. Klätterrosor (gärna taggiga), murgröna, bokharabinda eller klematis blir snabbt en tät och vacker avskärmning... Sannolikt billigare än häck men lika avskärmande och troligtvis mindre byråkrati :)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Imorgon blir det med största sannorlikhet beställning av Liguster.Har räknat och räknat igen och jag kan gör "alla måsten" också för samma pengar som bara en Thuja häck skulle kosta.Blir att sätta hönsnät i häcken mot denna granne.Dom på sidorna klarar sig utan ;).Lilltjejen började gå igår så snart springer hon väll så då känns det som något hinder är ett måste ;).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.