Tomter
Benpe: [citat] Ligger precis bredvid allmän väg. Lite osäkra både markägare och jag om det är grannen som äger 5 meter av grusvägen som går in och förbi tomten. Hur som så gör vi bara en ny infart om så är fallet och servitut skulle bli ett problem. El är framdraget. Vet dock inte om det måste vara nedgrävt. Hur som, elen är dragen via stolpe och verkar vara "ändstation"
Nötegårdsgubben: [citat] Jo, jag förstår det, men vägen fortsätter ju även bort över de två skogsskiftena bortom 4:4, så jag är ofin nog att ifrågasätta om du verkligen har rätt. Kan nog vara bra att titta på lite historiska kartor också. Men bara för att det funnits en väg även förr betyder det ju inte att grannen har rätt till den. Än mindre att den passar för dagens tunga fordon med sin
pacman42: [citat] Då vet jag vart han fick inspirationen ifrån då! Hans försvar var att han skulle börja med "självplock" av julgranar...
hahnson: [citat] Misstänkte tyvärr det iom den inte kom upp nr jag försökte googla lite fort, dessvärre den enda jag känner till
Mona Anderson: Skickar igen. Vet inte om det gick igenom, Hej Läste precis ditt inlägg i Byggahus.se. Vi har en tomt på Hästholmen i Åsa (beteckning Ölmanäs 6:160) som vi i dagarna skall lämna över till husfirma eller mäklare för försäljning, Tomten är på 1007 m2 och har ett fantastiskt läge vid havet och gångavstånd till centrum. Ring mig, Mona Anderson 0760336222 omedelbart om du är
Hemmakatten: Det där med att hitta mark som går att stycka av, och som Lantmäteriet godkänner, det tror jag inte på. Har aldrig hört eller läst om någon som lyckats med det. Tomtmark från kommunen däremot är oftast prisvärda och förberedda med väg och el och VA.
larsbj: Det finns i många program som är avsedda för husritning tex Revit som kanske är det vanligaste.
ylven: Kolla om det är lämpligt att odla humle för ölbryggning. Annars är även min erfarenhet att det inte går att räkna hem en liten gård så som jordbruk. Visst, du skulle kunna bygga en anläggning för frigående höns och sälja ägg, men här snackar vi ju investeringar som inte är ringa och dessutom arbete.
KnockOnWood: [citat] Vänta dig inte för mycket från Björnen2018! " Senast online: 2018-09-06 "
TheImprovisor: [citat] Låter praktiskt. Skall titta på det.
Sannsen: [citat] Varberg har tomtkö men finns bara två små tomter i Norrort och de ligger för långt från Göteborg där vi snart jobbar och det var för liten byggrätt då det låg nära en stor väg (=vi kommer inte kunna bygga så hela familjen får plats). De skulle inte släppa några nya tomter snart är det beskedet jag fått. Kungsbacka har ingen tomtkö för de äger för lite kommunal
Sannsen: Hej, Jag och familjen söker tomt för husbygge, villa. Områden vi tittar på är Bua, Väröbacka, Stråvalla och däromkring. Gärna nära andra hus/samhälle. Storlek från ca 1000kvm och prisbild tänkt max 2 000 000 (perfekta tomten kan vi kanske sträcka oss lite till). Gärna med generös byggrätt. Känner ni någon eller har egen tomt att sälja hör av er!
Sannsen: Hej, Jag och familjen söker tomt för husbygge. Områden vi tittar på är Lindome, Kållered däromkring. Gärna nära andra hus/samhälle. Storlek från ca 1000kvm och prisbild tänkt max 2 000 000 (perfekta tomten kan vi kanske sträcka oss lite till). Gärna med generös byggrätt. Känner ni någon eller har egen tomt att sälja hör av er!
Hemmakatten: Precis, TS behöver ansöka om förhandsbesked, och få det, för att en avstyckning ska godkännas.
Andreas1994: Hej! Letar efter en tomt inom Skövde tätort.Det mesta av intresse! Dra gärna iväg ett meddelande om ni har något intressant! /Andreas
Jorgen129: [citat] Hej är det aktuellt än? Vi har endel i Stöcke
coconut: [citat] Låter spontant som att det kan bli lite krånligt att få till ett förhandsbesked och en avstyckning i det läget. Många kommuner är inte sugna på att stycka av nya fastigheter om det finns en tanke på att detaljplanera, även om själva planen ligger väldigt långt fram i framtiden. Men det bör du kunna få svar på genom att bara ringa/maila kommunen och fråga hur de ser på
13th Marine: Lomma har väl sagt att där byggs inget utanför detaljplan. Kan tänka mig att lund säger detsamma. Det enda jag kan tänka mig är att leta efter så kallade lucktomter. Dvs bitar som ligger mellan två hus men inte är bebyggda. Är väl främst i mindre byar man hittar såna.
JuliaEkdahl: Söker tomt i Södra Sandby att bygga bostadshus på. Om ni vet något får ni gärna skicka ett meddelande till mig! Vänliga hälsningar, Julia
Hemmakatten: Har ni diskuterat med kommunen om de överhuvudtaget tillåter en så pass "knepig" placering av hus och garage?
sennen: Vi blev bra bemötta av Länsstyrelsen, och sannolikt skulle det inte innebära några problem. De ville att jag skickade lite bilder, men sedan kom annat emellan för vår del, och efter ett tag tyckte vi att det trots allt var lite trevligt med bäcken, så det slutade med att ingenting alls gjordes. Idag har jag en liten bro över bäcken, till skogsbrynet, och jag röjer kring bäckfåran
MacAver: Håller på att försöka köpa loss mark av en stiftelse som äger fastigheten runt min fastighet. Helst skulle vi vilja köpa ett parti om 1.7 hektar men jag skulle behöva köpa minst ca 4.600 kvm (ca ett tunnland). Anledningen till detta är att jag vill fylla igen en del av en sedan länge obrukad grustäkt som går ända in till min tomtgräns och erosionen har hitintills gett åverkan på
MetteKson: Vad är detaljplanens syfte? Om det är en helt ny plan brukar avvikelse vara svårt att få genom. Kommunen sätter denna begränsning för att det inte ska bli för många bostadsenheter i ett område, med tanke på infrastruktur mm. I och med attefallsåtgärder kan det i förlängningen bli tre hushåll på varje fastighet. Gör flera fastighetsägare samma sak kan det belasta VA mm för
Larrygurra: Hej, Någon som har/känner någon med en stor villatomt som kan tänka sig en avstyckning i Brämhult? Har en dröm om att få rita mitt eget hus och nu har vi landat i området som vi vill bo. Tips mottages tacksamt! Ha de gott! Med vänlig hälsning, M
Pergoteborg: [citat] Position 2. Område ännu närmre stranden är redan ianspråktaget. Position 1 mer tveksamt. Bedömmingsfråga hurvida en dispens skulle "privatisera" och därmed avhålla allmänheten.
aleckan: Någon som har några tips? Har under en tid letat via Hemnet, Booli och även ringt en del tomtägare som vi lyckats hitta telefonnummer till utan att någon nappat. Börjar få slut på idéer.
Hallerudsbo: Vi stabiliserat på jobbet med cement injektion och kalk injektion för att stabilisera då vi inte får vibrera lera. Så det inte ska ge sig iväg åt något håll
Cognac.34: Booli är bästa sidan att använda sig av. Där får du upp alla hus från alla mäklare och även de som inte ännu är ute för försäljning, men snart kommer bli.
Raufus: För ungefär tio år sedan blev min far uppvaktad ett par gånger om året av folk som ville köpa gården eller köpa mark. Vi kände väl ofta att det kändes lite framfusigt och märkligt. Men visst om man har lite tur och frågar rätt person vid rätt tillfälle så kanske det kan gå. Jag tänker att priset kanske inte är avgörande vid en första kontakt (om inte det är skyhögt) utan