Byggahus.se
Håller på att försöka köpa loss mark av en stiftelse som äger fastigheten runt min fastighet. Helst skulle vi vilja köpa ett parti om 1.7 hektar men jag skulle behöva köpa minst ca 4.600 kvm (ca ett tunnland). Anledningen till detta är att jag vill fylla igen en del av en sedan länge obrukad grustäkt som går ända in till min tomtgräns och erosionen har hitintills gett åverkan på ca 50 % av min fastighet. Att få stiftelsen att fixa till detta är inte att räkna med. Vi har inga planer på att bebygga den den del vi vill köpa. Har fått rådet att om marken kan köpas så skall jag inte göra en sk. fastighetsreglering utan den köpta marken skall jag låta vara en egen fastighet. Varför fick jag inte riktigt klart för mig men personen pratade om skogsmark vs fastighetstomt och för-/nackdelar med det. Inget som sades gjorde mig klok. Har det med skatten att göra? Det är dyrare med en fastighetsreglering i samband med avstyckningen har jag förstått men i övrigt är jag inte riktigt säker på vad det innebär för skillnad för mig som ägare. Vad jag kan tänka mig kan vara problematiskt kanske är om jag vill ställa en Attefallare eller liknande mitt på gränsen till mina eventuella två fastigheter?

Någon som kan räta ut det hela begripligt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.