M
MetteKson: [citat] Jättebra. Lycka till med projektet! :)
15 svar · 2,8k läst
M
Meli90: [citat] Håller med dig! Vi får se hur det blir med budgivningen nu. Tyvärr begränsar även budgeten. https://www.hemnet.se/bostad/tomt-andervik-trosa-kommun-andervik-17870596
11 svar · 4,1k läst
·
lärjungen
lärjungen: [citat] Tyvärr la jag planerna på hyllan när livet kom ikapp. Har en trevlig tomt på landsbygden med ett 40-talshus som jag valt att satsa på istället. Men jag önskar dig lycka till med dina planer!
5 svar · 18,5k läst
Isabellaa
Isabellaa: [citat] Vi båda kommer kunna jobba rätt mkt hemifrån även framöver misstänker jag så då vill man ju ändå ha lite lugn och ro hemma. Även lekplatsen på andra sidan kan ju vara jobbig att bo för nära.
18 svar · 4,0k läst
·
MrJay
MrJay: Kontakta kommunen, de borde ha kartan du är ute efter. För att kontrollera gränserna ringde vi in en kille från kommunens byggnadskontor som kom ut och hade med sig en karta och speciell GPS utrustning, de tar betalt för tiden men kommer jag ihåg rätt fick jag betala strax över 2000kr
1 svar · 1,6k läst
A
AndersS: Det går inte att avgöra från dina bilder, vid vår sjö med 12 fastigheter skiljer det i ägandet av vatten där flera fastigheter har mark fram till strandkant utan ägande av vatten. Så du får t.ex. gräva i det material som Lantmäteriet har för området. Ägande av vatten var inte det viktiga förr utan det var fiskerätten, vilket kunde skilja från själva ägandet och kunde få
8 svar · 4,7k läst
·
M
Manfreds: [citat] Är det så fult på tian? Jag är ändå för. Bra insynsskydd, lite gratis skugga. Man ska verkligen inte underskatta skugga. Med åttan är det okänt, kanske blir ännu fulare ;)
35 svar · 4,5k läst
·
F
FGLIN: [citat] Jag tror inte det är den som har den högre tomten utan den som ändrar marknivån och om jag förstår saken rätt har den ändrats på båda sidor här. Själv tycker jag platta tomter som avslutas med en rasbrant är förskräckligt fula. Jag förstår ju att man vill ha en del horisontella ytor men bäst är väl om man kan ta bort toppar och fylla gropar och sedan behålla en del
110 svar · 52,8k läst
·
F
FGLIN: Det där ser ut som den digitaliserade "slarvkartan" för vilken de gör förbehåll för att gränser kan vara fel och för att de inte är juridiskt giltiga. Se till att du får en kopia av förrättningskartan (eller kartorna om fastigheten ändrats efter avstyckning). Ring Lantmäteriverket 0771-636363 (som ev hänvisar dig till kommunalt lantmäteri i stället). Den kan ha olika kvalite
22 svar · 14,8k läst
·
H
Helge_: Ja, möjligheten finns ännu kvar. Hör av dig via PM vid intresse!
2 svar · 2,0k läst
M
Miscela: [citat] Röret syns här men inte något mer och röret fick jag röja för att hitta
49 svar · 13,8k läst
·
U
Utasja: [citat] Det ska man väl alltid, prata med grannen först, alltså. Men jag tror att gemensam betalning blir det eftersom alla får nytta av uppmätningen.
307 svar · 125,1k läst
·
Villa vista
Villa vista: Jag skulle försöka prioritera sa att den största sammanhängande tomtyta blir i söder och väster. Detta innebär att huset placeras i nordöstra delen av tomten vilket ger utsikt och kvällssol mot söder och väster samt mer skyddad tomt från gatan. Givetvis kan andra faktorer spela in när grannar får upp sina hus och hur tomten känns när man är på plats. Men generellt: skapa
5 svar · 3,0k läst
·
F
Fabaa: Vi har en sluttande fastighet (tomt) och tittar just nu på olika husleverantörer för att bestämma ett lämpligt hus att bygga på tomten. Men vi är lite osäkra på hur vi ska tänka när det gäller djupet på huset (dvs hur långt in på tomten huset kan byggas), eftersom det skiljer några meter mellan de alternativ som vi just nu väger mellan. Vi vill helst inte välja ett hus som är
0 svar · 1,6k läst
·
R
Rutred: Dödsboet efter mina föräldrar äger en fastighet som består av överblivna bitar från en mycket gammal uppdelning av en åker till tomter. Fastigheten vi äger innehåller tre tomtliknande bitar som sitter ihop med en väg som går mellan husen i området. Vägen ingår också i fastigheten. På en av de tomtliknande bitarna finns en liten elstation. I detaljplanen står det att fastigheten
0 svar · 1,3k läst
P
pmd: [citat] Det hade kanske varit klokare att bygga komposten med ungefär halva på respektive tomt. Då hade det varit klarare att det är en gemensam kompost och de nya grannarna hade sett det tydligt innan de köpte sin tomt. Men som läget är kan knappast TS göra annat än att dra in sin kompost de två decimetrarna den inkräktar på grannens tomt, om inte grannen kan övertalas om att vara
2 svar · 4,5k läst
Matte001
Matte001: [citat] Ät det en väg som Trafikverket håller så skulle jag nog kolla upp detta extra noga. Ibland blir man förvånad över hur stora ytor de kräver utöver själva diket… https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/samhalle/trafik-och-infrastruktur/bygga-vid-vag.html
7 svar · 2,6k läst
H
hydrolift: Har funderat på om det finns någon variant av kabelsökare att beställa från t.ex Amazon till en rimlig penning? Här har vi 6 mil till närmaste uthyrare så inte bara att svänga inom när man behöver något. Är man hänter fungerar det nog med ett par bockade koppartrådar.
4 svar · 3,4k läst
T
Toaz: [citat] Hej Tack för svar.. Det är svin dyrt att driva plan själv, dock finns det inga andra alternativ.. vi har även tagit hjälp av konsult för att få fram olika förslag, det va med inte billigt.. utöver det kommer även olika utredningar som man får betala för, så räknar med att planen kostar runt 500k
12 svar · 2,6k läst
R
RebeccaR: Hej. Vi Letar tomt i Ängelholm i Skåne och jag tänkte kolla om någon har något tips eller om det är någon som vet någon tomt ska släppas snart? Vi har redan koll på blocket, Hemnet och kommunens tomtkö men de har inget som uppfyller våra önskemål. Känns som vi missar något. Tack på förhand!
0 svar · 1,2k läst
F
fiskbuggaren: [citat] Ja, men vad jag kan avgöra från bilderna är det mesta som ligger innanför klippstrand. Väldigt lite på sandsidan av bryggan är på rätt sida linjen.
6 svar · 4,6k läst
·
Karlia
Karlia: Steg ett måste vara att höra om bonden är intresserad av att sälja. Det finns ju inga garantier för det, bönder är ofta fästa vid sin mark enligt min erfarenhet. Funderar de på att sälja tas nödvändiga kontakter för att se om avstyckning är möjligt (som ovan skrev, det är troligare att det inte är möjligt än att det är det) Räkna också med att det tar tid för ett sådant
11 svar · 3,1k läst
T
Thomas_Blekinge: I värsta fall är det en underjordisk oljecistern.
7 svar · 2,3k läst
·
Nicro
Nicro: Kolla med Zlatan hur han gjorde när han köpte sitt hus i Malmö. :crysmile::D
10 svar · 3,3k läst
A
AnnJohansson1: Hej! Letar ni fortfarande tomt så har vi en i Björketorp. Det har funnits bygglov på tomten. ring gärna så får ni mer info. mvh Ann och Yngve 0709261004
1 svar · 1,8k läst
A
ASCH2: [citat] Hej, hittade den här gamla frågan när jag sökte på Brune Kulle. Hur gick det för er? Köpte ni tomt och byggde eller avstod ni? Vi har tittat på en tomt som vi är intresserade av men känner att den är väldigt dyr. Nu har det dessutom gått många är sedan ni ställde frågan här och det är fortfarande en hel del tomter kvar till salu. Vet ni varför? mvh Anders [citat]
2 svar · 2,2k läst
N
Nils Terminus: [citat] Varför inte bara söka förhandsbesked nu innan ni köpt det då? Finns inget som hindrar att man söker förhandsbesked på mark man inte äger.
3 svar · 2,9k läst
harry73
harry73: Tack för uppdateringen
91 svar · 47,3k läst
·
R
Anonymiserad 433451: [citat] fråga när de är där hur fan de tänkte och varför man bara agerade...
7 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.