Byggahus.se

Ockupation av tomt

1. N
    Medlem · 227 inlägg
    Vi köpte en tomt för många herrans år sedan, ca 10 år. Nu tänkte jag kolla upp gränserna för tomten. De rör som finns har jag hittat. Jag laddade ned "Min karta" från Lanrmäteriet. Där ser man gränserna på en karta och en blå prick där man är på kartan. Rör man sig rör sig den blå pricken också.

När jag ställde mig vid staketet mellan min tomt och grannen så var jag enligt kartan i "Min karta" långt utanför, jag skulle behöva ta ca 5 meter in på grannens tomt för nå den gräns som Lantmäteriet mätt upp och det som finns på kartan. Dvs grannen har ockuperat eller kansk lånat en del av min tomt.

Nu verkar det vara så att så har det sett ut när vi köpte tomten och även när grannen köpte sin tomt. Kanske är det så att grannen inte är medveten om det. Men på Lantmäteriets kartor är allt väldigt tydligt, vi har förlorat yta. Kanske 200 kvm vilket är ca 5-10% av tomtens hela yta. Inte mycket.

Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?

2. D
    Besserwisser · E · 17 037 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det är rören som gäller. Inte kartan.

Kartans fastighetsgränser
    Tänk på att fastighetsgränser i kartan är översiktliga och är inte juridiskt gällande. Det innebär att du inte bör utgå från kartans gränser om du vill bygga, avverka skog eller göra andra åtgärder på en fastighet. Läs mer om kartans gränser.”

3. N
    Medlem · 227 inlägg
    När jag laddade ned "Min karta" från Lantmäteriet så sa de att informationen inte var juridiskt bindande. Som jag skrev så har jag hittat de rör som finns och det var bara två. Tomten är kvadratiskt så det finns två hörn som inte har rör utan är bara utmärkt på kartan.

4. D

Daniel 109

Besserwisser
    Då är det väl bara att mäta upp var punkterna ska vara. Har grannen några rör så mäter man lämpligen även från dem.

5. coconut
    Husägare · 185 inlägg

coconut

Husägare
    Beställ en gränsutvisning antigen av kommunen eller mättekniker i ditt område. Då får du hjälp med att markera upp gränspunkter och även leta efter befintliga rör, de kan t.ex vara begravda under mark.

Går inte rören att hitta efter utmärkning, sök med metalldetektor och liknande behöver man involvera lantmäteriet för placering av nya rör.

6. N
    Medlem · 227 inlägg
    Tack för god idé med kommunen och lokala mättekniker. Tomten är kvadratisk och det finns två rör i två av hörnen. I de andra två finns de icke (säger Lantmäteriet). Jag tror jag måste blanda in Lantmäteriet och be dem eller rättare sagt betala för utsättande av rör i de två andra hörnen. Jag är säker på att resultatet blir att jag förlorat tomtyta.

Då återkommer jag till min fråga, vad gör jag då. Ägaren till granntomten måste förstå att delar av min tomt ligger bakom deras staket. Ska jag kräva att de betalar en summa? Kan jag fysiskt återta tomt? Någon som har haft egna erfarenheter?

Redigerat 3 aug 08:24
  7. H
    Moderator · Stockholm · 43 959 inlägg

hempularen

Moderator
    Antingen begär man en fastighetsreglering från lantmäteriet. Det innebär att den lagliga gränsen flyttas, och du får en hacka för din förlorade mark. Är ni överens om summan så blir förättningskostnaden lägre. En fastighetsreglering kan även göras med tvång. Man behöver inte vara överens. Kostnaden är hög oavsett.

Eller så får du tillbaka din mark. Grannen får flytta sitt staket.

8. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 976 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Notera att det beror på om kommunen utför sådana tjänster. Min kommun gör det inte man får köpa tjänsten på de privata marknaden. Och du vet hur det är med sådana tjänster, de behöver troligen fakturera 10 000-15 000 kr per dag för att det ska gå ihop. Så enklast är att du mäter ut gränsmarkeringarna själv med ett långt måttband från avstyckningshandlingarna.

När du vet var gränsen går får du väl ta ställning till om grannens staket står på din fastighet. Gör den det och du inte vill ha den där så ber du grannen flytta på staketet. Rimligen ger du honom en viss tid, t ex tre månader. Sen får du följa upp. Om grannen är en normal person så försvinner staketet med en mer eller mindre irriterad granne. Annars har du ett problem. Du har inte rätt att fysiskt ge dig på grannens staket, det är hans lösa egendom även om den står på din fastighet. Den formella vägen om grannen är en dåre är kronofogdens handräckning.

9. K
    Medlem · Örebro · 1 352 inlägg

Klicka

Medlem
    GPS i mobilen är inte exakt. Så lita inte helt på den.

10. D

Daniel 109

Besserwisser
    Utgå från att det är ett ärligt misstag och be grannen att flyta staketet. Gör inte större sak av det än vad det är.

11. V
    Medlem · 64 inlägg

VLJ

Medlem
    Beroende på när din fastighet är avstyckad av kan du avstyckningsakten för din fastighet kan du förhoppningsvis se vilken typ av gräns det ska vara (rör, sten eller annan) och även se om det finns koordinater utskrivna för gränspunkterna. Om avstyckningen är gjort iallafall från 50 talet och senare borde detta finnas med som och det borde inte vara svårt att reda ut var den egentliga gränsen ska gå.

Fastighetsgränserna som finns i "Min karta" kan ligga väldigt fel. alla gränser har även en kvalitetsmärkning där det framgår hur stort medelfelet är (och i vissa området är den över 10 meter) men tyvärr är den ej tillgänglig för privatpersoner

Redigerat 3 aug 09:59
  12. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 4 178 inlägg

hsd

Medlem
    Du har ju köpt tomten som Du sett, förmodligen lika för grannen.
    Om gränsen är annorlunda så är det väl inget att bry sig om
    Men visst bråka med grannen om något som Du inte sett vid köpet ger säkert en framtida god grannsämja :thinking:

13. A
    Medlem · 1 380 inlägg
    Alltid knivigt med gränser. Men jag hade gått över och pratat lite med grannen och förklarat läget. Du hittar/hittar inte gränserna men oj hoppsan nu är något tokigt.
    Det finns kanske en logisk förklaring. Utgångspunkten tror jag nog borde bli. Nu vet vi båda om att gränsen är fel.
    Världen går inte under men i en avlägsen framtid så säljs huset med förbehållet att staketet ska flyttas...
    En vettig granne skulle detta fungera med.

14. F
    Medlem · Västra götaland · 6 463 inlägg

fsn

Medlem
    så om man köper en fastighet som enligt handlingarna är 30m bred och sen när man mäter så visar det sig att den bara är 25m så skall man ta det för man såg det innan? Låter ju både genomtänkt och begåvat.

15. S
    Husägare · 129 inlägg

straffarbete

Husägare
    Lita inte alls på den skulle jag säga. Jag sparar mina cykelturers GPS-spår och de kan skilja sig säkert 5 meter, mätt på samma väg med samma telefon (iPhone 11) från en dag till en annan. Antar att det beror på hur satelliterna är placerade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.