A
AAA: Vi köpte tomt under liknande förhållanden. Kontraktet hade en klausul att vi kunde häva köpet om det blev problem med avstyckning eller detaljplanen som var under framtagande inte gick igenom inom en viss tid. Kolla framför allt upp vad som gäller med evetuell detaljplan. Vi fick se kommunens förslag på detaljplan och hade den inte gått igenom inom ett år (vi bestämde tiden) eller om
1 svar · 2,5k läst
DragonLady
DragonLady: Om det inte finns servitut för detta på tomten så är det bara för dom att flytta på skiten.... ;)
4 svar · 1,4k läst
Jesca_j
Jesca_j: Vi får inte heller tillgång till våran tomt förrän September, och detta beror på att kommunen måste avverka skog och anlägga vägar först.......blir svårt för husleverantören att köra terrängkörning med lastbilarna! ;D Innan kommunen ger klartecken så får vi inte göra nått på tomten....:(
1 svar · 1,2k läst
Jesca_j
Jesca_j: En bra sak med att äntligen ha fått en tomt är att man kan kassera nästan hälften av dom hus som man verkligen ville ha innan, men som nu är omöjliga att ens bygga på tomten, på grund av vädersträck, grannar, skog osv. Många husleverantörer faller också bort på grund av att dom inte levererar upp till Norrland. Ändå fler faller bort av ekonomiska skäl....:( Men ibland så hittar
5 svar · 1,3k läst
J
josohl: Vi har också en sluttningstomt som lutar åt två håll. Vi håller på att bygga ett arkitektritat etagehus (2 plattor) som i möjligaste mån följer tomten. Det blir som sagt ingen plan fotbollsplan på tomten, men helt klart ett hus som ingen annan har. Och det tycker vi är positivt. Ofta kan man ju få tomten till ett bra pris om den är lite "svår". Kan också rekommendera att kolla
2 svar · 3,6k läst
M
markus: HEJ :D Hur går det för er ??? Köpte ni tomt av kommunen eller ?? Vi har köpt tomt av vår kommun, beställde sedan huset nybyggnads karta & skickade in bygglov 8) Men sedan så sk*t det sig lite ;) då frågade vi kommunen om det fanns fler tomter kvar (helt nytt kvarter med 30 tomter) japp 6 tomter kvar att välja på ;D varav 5 av dem var mindre bra (nåja) samt 1 tomt var lite "sne
6 svar · 746 läst
F
Familjen_Bygg: Fastigheter (eller "tomter") kan vara klassificerade på en mängd olika sätt. Bland annat så har skattemyndigheten en klassificering, en annan klassificering kan finnas hos fastighetsmäklare, ytterligare en klassificering kan finnas hos banker osv. Dessa klassificeringar har olika syften. När det gäller möjligheten att använda en fastighet genom bebyggelse är det något som inte framgår
1 svar · 921 läst
L
LenaPena: Hej Tina Raus Vång är ansett att vara ett bra och trevligt område. Det finns kommunala tomter som precis har släppts där. Du undrade innan om Mörarp. Mörarp är en by som ligger ca 1,5-2 mil från Helsingborg. Allting finns där...dvs tågstation, affärer, vårdcentral, bibliotek samt en riktigt bra pizzeria med goda pizzor. Jag tror att du får åka dit själv och ta dig en funderare.
2 svar · 1,2k läst
kalleanka70
kalleanka70: Svårt att sova när det är ljust ute, näsan genomtäppt och frugan snarkar, så jag chattade lite.....och gick och la mig igen....men det är nog rekord! 00.23 är väl långt efter din läggtid egentligen, Bolimbompa och sen marsch pannkaka i säng brukar det väl vara för IT folk?
2 svar · 1,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: I sthlms-området anser mäklarna att taxeringsvärdet är helt värdelöst. Denna tomten som vi var intresserade av har ett taxvärde på 400´och försäljningspris blev 2.400´. Dvs. ingen relation till varandra. Dessutom är priset nog (har inte kolla just på tomte, (utan krav på stranskydd 100m, på denna norra (lite avlägsna, men ändå 25 min från Brommaplan med bil) med all säkerhet
29 svar · 1,9k läst
kalleanka70
kalleanka70: Allt beror på läget och storlek, Utsikt över Bråviken? Vägar i närheten, kommunikationer, dagis etc - det är mycket som skall vägas in. Men säg att vi talar om ca 3000-4000 kvm så tycker jag det är rimligt givet att det inte handlar om en liten skogstomt med mygg och granar som grannar!
3 svar · 2,4k läst
T
Tesa: Hej! Tullebovillastad håller på att byggas där. Då är det i och för sig bestämda hus, men det kanske kan säga något om prisläget? (www.tulebovillastad.se)
0 svar · 1,1k läst
E
elinb: Hej, Vi söker en tomt i Södertälje för att bygga ett 1,5 plans hus. Känner du till någon som vill sälja en tomt / en del av en tomt i något av områdena Pershagen, Rosenlund, Hagaberg, Östertälje, Brunnsäng, Ritorp eller Bergvik? Hör gärna av dig till oss i så fall! Vänliga hälsningar / Elin & Daniel elin.bill@spray.se
0 svar · 1,8k läst
T
Tesa: Tack Elsa2..har kollade det innan jag träffade honom, och det är ju inte markägaren som verkar vara det stora bekymmret utan kommunen. Men det blir nog bra. Tack för svaret!
2 svar · 2,3k läst
L
Lilla_vargen: Ja, det är inte klokt så många regler och lagar som HINDRAR en både miljömässigt och ekonomiskt riktig utveckling av Sverige. Hela miljöbalken borde stoppas i soptunnan. Den är formulerad så att några av världens hårdaste miljökrav ställs - och det är väl helt okej, men varje miljöproblem är reglerat med skygglappar och lagen fokuserar på enskilda detaljer, istället för att
2 svar · 1,9k läst
L
larsu: Jag kanske är lite sent ute med mitt svar men, Välj en relativt vindstilla molnfri kväll då stiger röken rakt upp och besvärar inte grannarna nämvärt får du eld på högen brinner den upp/ner?! ganska fort. ev omak med grannar kan du ta sedan kanske bjuda på korvgrillning?. Du sparar ju mycket tid och ev pengar på att elda. Har de tvätt ute kan du be dem ta in den lycka till! larsu
4 svar · 11,5k läst
B
brykthed: I vårt kontrakt går köpet tillbaka om man inte börjat bygga inom ett år, men inget bötesbelopp. Likaså har vi möjlighet att ångra oss och få köpet att gå tillbaka, och får då tillbaka pengarna, förutom en administrationsavgift på 500:-. Något om skador på gator etc, står inte i vårt kontrakt. Kommunal tomt.
1 svar · 2,4k läst
P
Pernilla2002: Jag tänkte sätta en torkvinda + kompost vid tomtgränsen. Kalsonger till grillpartyt :D! Skämt å sido. Vi har sålt 20 kvm till dem för DYRA pengar. Dessutom krävt ersättning för uppsättning av ny häck och lite annat. Tanten blir fattig eftersom hon blev tvungen att avstycka från två tomter. Inte billigt. Vi kommer att höja vår tomt 0,5 m och en tre meter hög häck så blir det
11 svar · 3,8k läst
K
Kicksan: [citat] Nu har jag kollat upp det ; Lagfartskostnaden är 1,5% av köpeskillingen eller 1,5 % av taxeringsvärdet om det är högre. Expeditionsavgift tillkommer. Mvh Kicki
10 svar · 1,2k läst
T
Tiff: Det finns några kommunala tomter kvar i Kattarp. Kötiden för dessa tomterna är någon månad. Mvh Tiff
3 svar · 3,5k läst
DragonLady
DragonLady: Oja, MYCKET är ingen underdrift precis, har köpt en tomt i Öckerö kommun på Hönö den är på 489kvm, för 575000:- +lagfart o pantbrev 23000:- en nätt liten summa för lite gräs... ::)
1 svar · 2,2k läst
X
xpat: Hur som helst så lär det ju bli billigare än att köpa den...
12 svar · 2,6k läst
A
annawb: Du får se det som att ödet har en hand med i spelet...Och ofta löser det sig till det bästa! Lycka till! :D
6 svar · 711 läst
V
Vilma: [citat] Exakt samma förhållanden som vi skulle haft. Känns rätt för oss att ha skrotat jordvärmen då :D Vill dock påpeka att jag känner till tomter på andra ställen som klarat sig utan problem med jordslingorna... Tillägg: Har ingen aning om deras markförhållanden.
9 svar · 4,5k läst
P
Pasi: Ett tips är att ringa Karl-Gunnar Andersson som är fastighetsingenjör på Nyköpings kommun och har hand om tomtkön bl.a. (0155-24 82 27) På A-hus kan du ringa Tommy Eriksson (070-830 11 47). Själv börjar vi bygga runt årsskiftet.
3 svar · 2,0k läst
fia_mstd
fia_mstd: Det råkar inte vara så att någon av Er bygger eller vill/ska bygga i Mariestad? Annars kan jag tipsa om att göra det :) Välkomna! :)
0 svar · 912 läst
L
Liten: Hej! Kommunens hemsida www.lidingo.se har en del av svaret: Det har nämligen beslutats att samtliga grönområden skall bevaras vilket innebär att inga nya områden kommer att detaljplaneras. Enda sättet att få tag på en tomt är att köpa en sommarstuga (ec i Sticklinge eller Killinge), riva och sen bygga nytt eller att någon styckar av en större tomt. Norrviken tror jag har en tomt ner
1 svar · 2,6k läst
G
gurra80: Jag är rätt säker på att det är sand eftersom dom tog sand ifrån tomten när dom byggde en stor väg på 50 talet. Och på den första "ritningen" på tomten från slutet av 50 talet så står det att en del av tomten är en grusgrop= sand
5 svar · 1,1k läst
D
Don_Tom: Tack för det utförliga svaret Kalle. Du lämnade inga frågetecken efter Dig, och nu pågår efterforskningar hos kommun/lantmäteri för att förhöra oss om hur lång tid processen tar......
2 svar · 4,0k läst
J
jalas: Har någon kunskap om de olika streck-prick-kryssade linjerna som finns på tomtkartan, eller någon bra sida som förklarar? Vet ej vad dem kallas så det blev inga träffar på mina sökningar... Tacksam för hjälp
0 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.