746 läst ·
6 svar
746 läst
6 svar
Hjälp!?
Hej, jag och min sambo har nog satt oss i det berömde klistret tror jag, delvis i alla fall... Sä här är det;
Vi har med en huslevernatör "bokat" ett hus för ca 2 månader sen, sedan dess så har vi ångrat oss vad gäller hustyp(från 1 plans till 1 1/2 plans) men inte skrivit någon ny "bokning" på detta huset, tyvärr så har vi skrivit avtal för tomte med säljaren(inte hus lev). Nu till saken, vi har ångrat oss totalt vad gäller tomt och hus, det känns inte bra alls, VAD GÖRA!?! Detta är ju tycker jag en mycket pinsam situation(vad tänker man med ibland!!) men det skulle ju stressas med att skriva på för att det står folk i kö och väntar osv bla bla, och skrev gjorde vi... Innan detta så hade vi an annan tomt på "g" och har kollat, den finns kvar och den känns bara sååååååååååååå mycket bättre....
Så snälla alla som läser detta, vad göra? Vi ska träffa vår nuvarande hus lev ikväll så snälla svara f o r t!
Tacksam för tips och lugnande ord...
Vi har med en huslevernatör "bokat" ett hus för ca 2 månader sen, sedan dess så har vi ångrat oss vad gäller hustyp(från 1 plans till 1 1/2 plans) men inte skrivit någon ny "bokning" på detta huset, tyvärr så har vi skrivit avtal för tomte med säljaren(inte hus lev). Nu till saken, vi har ångrat oss totalt vad gäller tomt och hus, det känns inte bra alls, VAD GÖRA!?! Detta är ju tycker jag en mycket pinsam situation(vad tänker man med ibland!!) men det skulle ju stressas med att skriva på för att det står folk i kö och väntar osv bla bla, och skrev gjorde vi... Innan detta så hade vi an annan tomt på "g" och har kollat, den finns kvar och den känns bara sååååååååååååå mycket bättre....
Så snälla alla som läser detta, vad göra? Vi ska träffa vår nuvarande hus lev ikväll så snälla svara f o r t!
Tacksam för tips och lugnande ord...
Man kan väl alltid bryta avtal, säljaren vill säkert ha en slant för detta. Normalt sett borde "straff"summan vara i paritet med de kostnader som säljaren/husleverantören dittills dragit på sig. Om man inte har börjat tillverka ert hus eller gjort några andra förberedelser så borde det inte dra iväg så mycket, speciellt om tomten anses attraktiv för andra så att säljaren lätt kan få den omsåld.
Han har givetvis rätt att ta betalt för nedlagt arbete och utgifter i samband med ert köp.
Läs vad som står i kontraktet, det brukar finnas med i det finstilta.
Han har givetvis rätt att ta betalt för nedlagt arbete och utgifter i samband med ert köp.
Läs vad som står i kontraktet, det brukar finnas med i det finstilta.
Såg just att du kör den här frågan i flera trådar, det blir lite stökigt.
Jag är absolut ingen jurist så jag kan inte ge några direkta råd hur man ska gå tillväga, men dels kan du ju helt enkelt ta en diskussion med din säljare. Om det är en någorlunda vettig person så borde ni kunna komma fram till någon form av lösning.
Många advokater har gratis rådgivning på telefon, ring runt och lyssna så får du kanske lite tips.
Kolla också på det svar du fick från K12 under huvudrubrik "husleverantörer".
Jag är absolut ingen jurist så jag kan inte ge några direkta råd hur man ska gå tillväga, men dels kan du ju helt enkelt ta en diskussion med din säljare. Om det är en någorlunda vettig person så borde ni kunna komma fram till någon form av lösning.
Många advokater har gratis rådgivning på telefon, ring runt och lyssna så får du kanske lite tips.
Kolla också på det svar du fick från K12 under huvudrubrik "husleverantörer".
Hej frasse,
jo jag körde tråden där jag tyckte den hörde hemma, är i desperat behov av att få vet hur mycket i skiten man sitter men eftersom vi inte har haft avrop osv så verkar det ju rätt ok ändå då...pust... Det är bara tomten som vi får deala med, kanske huslev kan ta upp den på sin lista så lär den inte bli kvar så länge, det är ett attraktivt område...
Vad kan en slant betyda tro? 5000:- eller 25000:-?? Ska ringa säljaren men tycker i ärlighetens namn att det är lite pinsamt då man kommit en bit på väg och till och med signat för tomten, men det ä väl bara att bita i det sura äpplet o ta tag i det...vi vill inte ha tomten och huset...
Tack ska du ha!
jo jag körde tråden där jag tyckte den hörde hemma, är i desperat behov av att få vet hur mycket i skiten man sitter men eftersom vi inte har haft avrop osv så verkar det ju rätt ok ändå då...pust... Det är bara tomten som vi får deala med, kanske huslev kan ta upp den på sin lista så lär den inte bli kvar så länge, det är ett attraktivt område...
Vad kan en slant betyda tro? 5000:- eller 25000:-?? Ska ringa säljaren men tycker i ärlighetens namn att det är lite pinsamt då man kommit en bit på väg och till och med signat för tomten, men det ä väl bara att bita i det sura äpplet o ta tag i det...vi vill inte ha tomten och huset...
Tack ska du ha!
Hej, vi får helt enkelt utgå från det som vår säljare sa till oss i början, ni kan ångra er utan kostand så länge vi inte beställt ritningar och mig veterligen så är det inte beställt några ritningar för vi har inte bestämt hur huset skulle se ut 100% ännu...däremot tomten som sagt, där har vi skrivit kontrakt men det ska väl lösa sig, det är ju som sagt ett mycket attraktivt område så...
Tack för alla tankan och svar, vi hoppas på det bästa så vi kan gå vidare med något som känns 110% rätt istället.
Tack!
Tack för alla tankan och svar, vi hoppas på det bästa så vi kan gå vidare med något som känns 110% rätt istället.
Tack!
HEJ 
Hur går det för er ???
Köpte ni tomt av kommunen eller ??
Vi har köpt tomt av vår kommun, beställde sedan huset
nybyggnads karta & skickade in bygglov 8)
Men sedan så sk*t det sig lite
då frågade vi kommunen om det fanns fler tomter kvar
(helt nytt kvarter med 30 tomter)
japp 6 tomter kvar att välja på ;D
varav 5 av dem var mindre bra (nåja)
samt 1 tomt var lite "sne & knölig ;D men saken är att
den är perfekt i vädersträck & den har ingen mer bebyggelse på trädgårds sidan i sydväst !
nu är huset på plats & det känns jätte bra
Hur går det för er ???
Köpte ni tomt av kommunen eller ??
Vi har köpt tomt av vår kommun, beställde sedan huset
nybyggnads karta & skickade in bygglov 8)
Men sedan så sk*t det sig lite
då frågade vi kommunen om det fanns fler tomter kvar
(helt nytt kvarter med 30 tomter)
japp 6 tomter kvar att välja på ;D
varav 5 av dem var mindre bra (nåja)
samt 1 tomt var lite "sne & knölig ;D men saken är att
den är perfekt i vädersträck & den har ingen mer bebyggelse på trädgårds sidan i sydväst !
nu är huset på plats & det känns jätte bra
Klicka här för att svara