3 768 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Stycka ev en liten bit på tomten
Vi har en knepigt avstyckad tomt, inte för vår del men för grannen som får en remsa på 2.90 framför terassen.
När vi väl hade kommit överrens och vi skulle plantera insynsskydd så ville grannen helt plötsligt köpa en liten bit = knepig tomtdelning. Givetvis där vi precis har planterat en häck
.
Vad gäller i sådant läge? Vi har ju pantbrev på tomten, kan man bara sälja av en bit? Hur skulle ni ställa er till en tomt som får ett avhugget hörn och resterande biten blir en brant sluttning mot denna granne, dvs svårt att plantera något insynsskydd?
Jag känner mig tveksam till allt ihop. Men damen i husen har varit ute och röjt i vår häck och demonstrerat utan att säga ett ord. Känner att jag skulle göra detta enbart för att blidka damen i fråga.
Ge mig råd!
När vi väl hade kommit överrens och vi skulle plantera insynsskydd så ville grannen helt plötsligt köpa en liten bit = knepig tomtdelning. Givetvis där vi precis har planterat en häck
Vad gäller i sådant läge? Vi har ju pantbrev på tomten, kan man bara sälja av en bit? Hur skulle ni ställa er till en tomt som får ett avhugget hörn och resterande biten blir en brant sluttning mot denna granne, dvs svårt att plantera något insynsskydd?
Jag känner mig tveksam till allt ihop. Men damen i husen har varit ute och röjt i vår häck och demonstrerat utan att säga ett ord. Känner att jag skulle göra detta enbart för att blidka damen i fråga.
Ge mig råd!
Det är lite svårt att förstå hur det ser ut.
Om du är osäker kan du börja med att ge damen ifråga nyttjanderätt till den del som det gäller, sådan kan vara muntlig eller skriftlig och gälla på hur kort tid som helst utan några uppsägningstider.
Om du vill ha ersättning kan du teckna ett skriftligt arrende (lägenhetsarrende). Sådan kan också gälla på kort tid och utan uppsägningstider.
Om du är osäker kan du börja med att ge damen ifråga nyttjanderätt till den del som det gäller, sådan kan vara muntlig eller skriftlig och gälla på hur kort tid som helst utan några uppsägningstider.
Om du vill ha ersättning kan du teckna ett skriftligt arrende (lägenhetsarrende). Sådan kan också gälla på kort tid och utan uppsägningstider.
http://www2.sjosward.com/~sjosward1/familjen/hus/utsidan/images/Img_0152_jpg.jpg
Så här ser baksidan ut. En stor del av vår "lekbara tomt" finns här eftersom det är en naturtomt. Tomt gränsen går någonstans mitt på fram till mittersta tallen. I princip mitt mellan tallen och terassen. Man kan inte plantera något i sluttningen eftersom berget går grunt under gräset. Vår terass ligger helt i linjen med deras med fri insikt.
Så här ser baksidan ut. En stor del av vår "lekbara tomt" finns här eftersom det är en naturtomt. Tomt gränsen går någonstans mitt på fram till mittersta tallen. I princip mitt mellan tallen och terassen. Man kan inte plantera något i sluttningen eftersom berget går grunt under gräset. Vår terass ligger helt i linjen med deras med fri insikt.
Utifrån bilden att döma bör stor försiktighet iakttas när det gäller gränserna. Om läget är lika för huset varifrån bilden är tagen som hos grannen, dvs med ett förråd och en terass, förefaller det naturligt att ordna med dels ett skydd i en linje mellan förrådet och tallarna, dels i linje med tallarna "mot" dörren.
I fråga om skydd mellan grannar är det faktiskt i hög grad ett ömsesidigt intresse, den ene grannen önskar skydd mot insyn, medan den andre grannen önskar skydd mot sin ofrivilliga "utsyn". Måhända är det mer integritetskränkande med insyn än "utsyn".
Det ligger därför i allas intresse att skyddet kan åstadkommas på bästa sätt. Att sälja markbit hit eller dit gör inte situationen bättre.
I fråga om skydd mellan grannar är det faktiskt i hög grad ett ömsesidigt intresse, den ene grannen önskar skydd mot insyn, medan den andre grannen önskar skydd mot sin ofrivilliga "utsyn". Måhända är det mer integritetskränkande med insyn än "utsyn".
Det ligger därför i allas intresse att skyddet kan åstadkommas på bästa sätt. Att sälja markbit hit eller dit gör inte situationen bättre.
En högst personlig uppfattning är att varför skall du blidka en person som varit och röjt din häck som står på din tomt? Och detta utan att fråga dig?
Personligen hade jag behållt det som det är och stämt kärringen för vandalisering. ;D
Personligen hade jag behållt det som det är och stämt kärringen för vandalisering. ;D
Den sorgliga sanningen är att hon troligen inte kommer att vara nöjd och glad, även om ni "ger" henne marken.
Så om inte ni ser något värde själva; ta smällen redan nu, och slipp känna er lurade när hon vill ha mer senare.
Det är mitt råd i alla fall.
Så om inte ni ser något värde själva; ta smällen redan nu, och slipp känna er lurade när hon vill ha mer senare.
Det är mitt råd i alla fall.
1. Båda parter visste ju vart tomtgränsen gick innan ni köpte tomtarna, eller? Lite häftigt för dem att komma nu och be om en bit av er tomt för att deras skall se bättre ut.Pernilla2002 skrev:Vi har en knepigt avstyckad tomt, inte för vår del men för grannen som får en remsa på 2.90 framför terassen.
När vi väl hade kommit överrens och vi skulle plantera insynsskydd så ville grannen helt plötsligt köpa en liten bit = knepig tomtdelning. Givetvis där vi precis har planterat en häck.
Vad gäller i sådant läge? Vi har ju pantbrev på tomten, kan man bara sälja av en bit? Hur skulle ni ställa er till en tomt som får ett avhugget hörn och resterande biten blir en brant sluttning mot denna granne, dvs svårt att plantera något insynsskydd?
Jag känner mig tveksam till allt ihop. Men damen i husen har varit ute och röjt i vår häck och demonstrerat utan att säga ett ord. Känner att jag skulle göra detta enbart för att blidka damen i fråga.
Ge mig råd!
2. Det är inte så enkelt att sälja, arendera, sticka av om du har pantbrev på tomten. Kolla med banken, dem kanske kan ge dig lite argument som grannen kan/blir tvungen att acceptera: lagliga hinder, mer kostnader som skulle göra affären allt för dyrt för grannen
3. Hur skulle insynskydet se ut i fall dem på ett eller annat sett får den biten av tomten? Kan det vara något ni kan diskutera och kanske övertyga med om att det blir faktiskt kanske inte så stor skillnad vem äger häcken om häck måste finnas där i alla fall?
Lycka till, missnöjda grannar är en av dem mindre trevliga sidor med husägandet.....
C.
Tack för peppningen. Jag tog smällen igår kväll med (som det känns just nu) en granne som tänker vara sur på livstid. Men det är upp till henne. Jag skulle inte ens ödsla energi på sådan ilska. Kan väl tillägga att den lantmätare som kom inte var helt glad åt deras vansinniga förslag med c:a 10 extra tomtmarkeringar för att få 30 kvm till.....
För att inte tala om vad Lantmätaren ska ha för det arbetet :Pernilla2002 skrev:
Oroa dig inte.
Hade hon inte blivit sur för detta så hade det förmodligen varit något annat senare. Verkar vara en ovanligt korkad människa som tror hon skall kunna ta kvm från någon annans tomt bara för att få en bättre tomt själv!
Du skrev att hon hade röjt din häck. Står den på din tomt? Isåfall tala om för henne att du vill ha ersättnig för vad hon förstört. Om hon inte går med på det så kontaka "motståndsrörelsen".
(motståndsrörelsen=snuten)
Detta har hänt en kompis till mig. När han kom hem från jobbet så hade granndj-veln röjt bort hela hans häck. Detta pga att han tyckte den skymde och han ville ha öppnare ytor att titta på.
Som tur var så pryla inte kompisen upp f-nskapet utan lugna ner sig och ringde polisen istället.
Och mycket riktigt, grannen fick återställa häcken om han inte ville bli polisanmäld.
40m häck , tror den var ca 1,80hög. Det blev inte billigt. ;D
Lycka till med grannen.
Stå på dig. Håll på din rätt.
Kan kännas hårt men efteråt känns det mycket bättre.
Hade hon inte blivit sur för detta så hade det förmodligen varit något annat senare. Verkar vara en ovanligt korkad människa som tror hon skall kunna ta kvm från någon annans tomt bara för att få en bättre tomt själv!
Du skrev att hon hade röjt din häck. Står den på din tomt? Isåfall tala om för henne att du vill ha ersättnig för vad hon förstört. Om hon inte går med på det så kontaka "motståndsrörelsen".
(motståndsrörelsen=snuten)
Detta har hänt en kompis till mig. När han kom hem från jobbet så hade granndj-veln röjt bort hela hans häck. Detta pga att han tyckte den skymde och han ville ha öppnare ytor att titta på.
Som tur var så pryla inte kompisen upp f-nskapet utan lugna ner sig och ringde polisen istället.
Och mycket riktigt, grannen fick återställa häcken om han inte ville bli polisanmäld.
40m häck , tror den var ca 1,80hög. Det blev inte billigt. ;D
Lycka till med grannen.
Stå på dig. Håll på din rätt.
Kan kännas hårt men efteråt känns det mycket bättre.
Jag håller med om att du har absolut ingen anledning att flytta på din tomtgräns. Det verkar inte som om det skulle hjälpa något.
Och som ParkaKungen skriver, polisanmäl dom om de utan ert tillstånd har klippt ner häcken. Om den nu står på er tomt och att det är ni som är ägare till den.
Jag har en granne som har sin altan 2 meter från vår häck. Han ville ta ner häcken lite för att få bättre utsikt från uteplatsen. Jag gick med på att han fick ta ner den lite.
När jag en dag kom hem från jobbet hade den dumme f-n klippt ner den från 2 meter till 35 cm!! Nu har häcken dött och han har inte haft vett om att plantera en ny. Nu har vi anlagt 3 komposter i tomtgränsen mot dem.
Jag lovar att det blir mycket nyklippt gräs i sommar!
Och som ParkaKungen skriver, polisanmäl dom om de utan ert tillstånd har klippt ner häcken. Om den nu står på er tomt och att det är ni som är ägare till den.
Jag har en granne som har sin altan 2 meter från vår häck. Han ville ta ner häcken lite för att få bättre utsikt från uteplatsen. Jag gick med på att han fick ta ner den lite.
När jag en dag kom hem från jobbet hade den dumme f-n klippt ner den från 2 meter till 35 cm!! Nu har häcken dött och han har inte haft vett om att plantera en ny. Nu har vi anlagt 3 komposter i tomtgränsen mot dem.
Jag lovar att det blir mycket nyklippt gräs i sommar!
Produkter som diskuteras: "komposter"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Jag tänkte sätta en torkvinda + kompost vid tomtgränsen. Kalsonger till grillpartyt
! Skämt å sido.
Vi har sålt 20 kvm till dem för DYRA pengar. Dessutom krävt ersättning för uppsättning av ny häck och lite annat. Tanten blir fattig eftersom hon blev tvungen att avstycka från två tomter. Inte billigt.
Vi kommer att höja vår tomt 0,5 m och en tre meter hög häck så blir det egentligen ingen skillnad mot idag för dem. Lite mer skuggad gräsmatta....Vårt hus ligger redan 2 meter ovanför deras. Så jag vet inte vad de vinner på det. Men nu kanske vi slipper både skitsnack och sura miner.
Vi har sålt 20 kvm till dem för DYRA pengar. Dessutom krävt ersättning för uppsättning av ny häck och lite annat. Tanten blir fattig eftersom hon blev tvungen att avstycka från två tomter. Inte billigt.
Vi kommer att höja vår tomt 0,5 m och en tre meter hög häck så blir det egentligen ingen skillnad mot idag för dem. Lite mer skuggad gräsmatta....Vårt hus ligger redan 2 meter ovanför deras. Så jag vet inte vad de vinner på det. Men nu kanske vi slipper både skitsnack och sura miner.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden