Hej! Jag har precis köpt en sommarstuga. Till den hör ca 6000kvm tom uppdelat i två delar. Den är väldigt kuperad och bägga tomterna sluttar brant ner mot en å/damm. Gränsen följer ån? Det är rejält igenvuxet. Dvs. merterhögt gräs och 45 graders lutning och andra delen är bevuxen med regnskog (ungefär). Några tomtpinnar eller markeringar har jag inte hittat. Har kollat kartor och flygbilder men det är svårt att se exakt var gränserna går. Det är många vinklar hit o dit alltså inte fyrkantig tomt.

hur får man lättast reda på var gränserna går? Måste man ta dit lantmätare som sätter ut nya pinnar och vad kostar det isåfall? kan man kanske själv mäta ut vart pinnarna ska vara genom en gps med koordinater?

tack för svar!
 
Första steget måste vara att prata med grannen om ni själva kan bestämma var gränsen går...

Om du inte planerar nåt bygge eller annat större ingrepp utan bara lite uppröjning känns en fastighetsbestämning via lantmäteriet som en onödig utgift att ta för dig och din granne.

Spelar det nån roll exakt var gränsen går?

/ATW
 
Du kan kolla med lantmäteriet om det finns markeringsrör nedgjutna, det framgår vanligen av deras kartor. Sedan kan man leta eller be någon mäta med en kompenserad GPS.

Jag har hittat gränspinnar mha tomtkarta och ett 50 m måttband. Kan man bestämma åtminståne en punkt att utgå ifrån, så kan man sedan mäta sig fram till var pinnarna borde finnas. Kanske du har en väg eller något annat att utgå ifrån. Det blir inte helt exakt, men kan i alla fall ge en uppfattning om var gränserna går.

Och - jag tycker att man måste veta var gränserna går. Annars är det mycket lätt hänt att ens mark blir betraktad som någon slags allmänning och det kanske man inte vill.

Vi äger tex en bit mark inne i ett mindre samhälle, och när jag mätte upp var gränserna går så visade det sig att kommunen nyttjar 3 meter av vår tomtmark som infart till en större busshållplats. Nu gör det inte så mycket eftersom dom i den allmänna förvirringen också klipper en hel del av vårt gräs, men det är bra att veta den dag det står en stor grävmaskin där.
 
mycke_nu skrev:
Du kan kolla med lantmäteriet om det finns markeringsrör nedgjutna, det framgår vanligen av deras kartor. Sedan kan man leta eller be någon mäta med en kompenserad GPS.

Jag har hittat gränspinnar mha tomtkarta och ett 50 m måttband. Kan man bestämma åtminståne en punkt att utgå ifrån, så kan man sedan mäta sig fram till var pinnarna borde finnas. Kanske du har en väg eller något annat att utgå ifrån. Det blir inte helt exakt, men kan i alla fall ge en uppfattning om var gränserna går.

Och - jag tycker att man måste veta var gränserna går. Annars är det mycket lätt hänt att ens mark blir betraktad som någon slags allmänning och det kanske man inte vill.

Vi äger tex en bit mark inne i ett mindre samhälle, och när jag mätte upp var gränserna går så visade det sig att kommunen nyttjar 3 meter av vår tomtmark som infart till en större busshållplats. Nu gör det inte så mycket eftersom dom i den allmänna förvirringen också klipper en hel del av vårt gräs, men det är bra att veta den dag det står en stor grävmaskin där.
Kompenserad gps? Hur funkar detta? Vill mest veta vart tomtgränserna går så jag inte såger ner grannens träd osv.
 
il_duce skrev:
Kompenserad gps? Hur funkar detta? Vill mest veta vart tomtgränserna går så jag inte såger ner grannens träd osv.
Och du vill absolut inte prata med din granne?

En kompenserad GPS är en GPS som även navigerar utifrån markbaserade signalfyrar => bättre noggrannhet.

/ATW
 
ArneTW skrev:
Och du vill absolut inte prata med din granne?

En kompenserad GPS är en GPS som även navigerar utifrån markbaserade signalfyrar => bättre noggrannhet.

/ATW
Jodå .. jag kommer prata med grannarna och har redan gjort det. Ingen vet exakt men jag känner att det är bra att kolla upp innan man planterar häck etc. dels av respekt för grannarna själva och dels för min del om det skulle bli tjafs sen.
 
P
Ta dit lantmätaren och få gränserna korrekt utsatta. Allt annat riskerar att skapa osämja.
 
bra-byggare skrev:
Ta dit lantmätaren och få gränserna korrekt utsatta. Allt annat riskerar att skapa osämja.
Hörde från nån att det kostar över 50000kr. För dessa pengar kan jag nog stå ut med en del osämja ;)
 
Det kostar kanske inte 50.000kr, men 10-15.000kr är ett högst normalt arvode för en lantmätare att åka ut och mäta lite.

Tipset är att man, tillsammans med grannarna, försöker bestämma ett hörn eller två, och utifrån det tar ut en något så när rimlig upfattning om tomtens gränser. Om grannarna är med så brukar man kunna bli överens, och så är saken utagerad sedan, tills någon säljer. Är din tomt dessutom så pass stor så kommer inte varje kvardratmeter vara värd att slåss för, till sista blodsdroppen. Om din häck hamnar en halvmeter längre in med denna metod än om en lantmätare stakar ut det hela, så får det inga stora konsekvenser. Marken är fortfarande din om det någon gång skulle behövas millimeterrättvisa och det måste stakas ut av lantmätare.
 
Ett tips är att ta hjälp av kommunen för att märka ut tomtgränserna. Deras markeringar är iofs inte juridiskt bindande som lantmäteriets rör men om huvudsyftet är att ta reda på var tomtgränserna är så blir det mycket billigare än att anlita lantmäteriet. Vi betalade 1 400 kr för första punkten och sedan 550 kr för respektive övriga punkter när vi ville ta reda om vår skaftväg verkligen låg på våran tomt.
 
i vårt fall skulle en gränsutvisning (enklare förfarande) kosta 7000 kr, medan en fastighetsbestämning kostar ungefär det dubbla. Det är en gammal villatomt i icke detaljplanerat område. Grannen har en uppfattning om gränsen och jag har en annan...

jag har hittat en punkt, sedan mätt ut de andra mha avstyckningskarta (från lantmäteriet), kompass och 20 m måttband. Sen gäller det bara att grannen köper mitt sätt att mäta...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.