Tomter
qassim: Konkurs pausar arbeten i Gladö Kvarn Den 11 november lämnade entreprenören SIAAB in en ansökan om konkurs till Attunda Tingsrätt efter att under det senast tiden haft problem med ekonomin i företaget. Detta påverkar arbeten i Gladö Kvarn etapp 1 och 2 där kommunen och Stockholm Vatten anlitat dem som entreprenör. Dessa två byggen står tillfälligt still i avvaktan på att kommunen,
L4mbli4: Hej! Vi söker efter en tomt eller fritidshus någonstans mellan Gamla Uppsala och Storvreta, eller någonstans längs sträckan mellan väg 290 och väg 288 (Vittulsbergsvägen). Väldigt snäv radie, jag vet, men så är det. Om någon har något tips finns även tipsbonus! Tack på förhand!
Sanrog: Hej. Antag att jag hittar nån hektar mark på en plats på landet jag gillar och jag kommer överens med markägaren om ett köp, för att sen bygga hus och jättestort garage på platsen. Kan någon sammanfatta allt man bör tänka på och ungefärliga kostnader (förutom själva bygget då)? Avstyckning Bygglov - bör kollas innan köp? El/vatten/avlopp? Osv
my_home: Gör en markanalys. Ofta så kan kanterna av åkrar ha fått alla stenar som har hittats under årens gång, Eller så kan det vara mycket fosfater och gödningsmedel i marken från lantbruken. Eftersom du har flygfält i närheten så kan vattnet vara dåligt om någon har spillt något i grundvattnet. Fråga grannen om han har gjort vattenanalys nyligen i hans brunn eller kolla i kommunens
memike: Hej alla byggahusare. Jag, sambo och tvår barn leter febrilt efter tomt i Jönköping med omnejd för att kunna bygga oss ett hus och bara bo. Vi bor idag i Huskvarna i villa som vi köpte för ca 4 år sedan och har renoverat om allt i princip. Nu känner vi att vi vill bygga för att bara bo och bygga dem roliga sakerna (som altan, uterum, osv osv) och lite underhåll på det. Vi efterlyser nu
stensjostrom: Har även ett skriftligt intyg från säljaren att dom hade fått tillåtelse att bygga altanen som delvis är på sammfälld mark, men vadå endast den nya ordförande har nåt emot mitt återställande av altanen ingen av alla grannar och detta är hennes egen protest mot altanen till byggnadznämnden troligen pga av avensjuka vi får hade ett söderläge på altanen hon själv ett österläge
b8q: Ja, det var nog mycket mindre byråkrati i Lantmäteriet förr i tiden... ;)
KnockOnWood: En bild från klockan sex ikväll, den 21 september 2016: [bild] Lite disigt, men man kan väl ana var solen är. Men kvällssol klockan sex kan väl inte vara ett villkor. Solen går ju tyvärr ner tidigare när vintern närmar sig [bild] Man kan ändå sitta ute i trägårn och ha det gott en timme eller två, även om solen har gått under horisonten :)
Stuff: Det kan ju också ha någon koppling till nya bankreglerna där man får låna utan amortering när det är nybygge men måste amortera om du köper ett färdigt hus
Karl_Pedal: [citat] Det är fortfarande ett fungerande vändområde och eftersom det varit som det är bra länge så finns det nog ingen anledning till klagan från sopåkarna. Eller så kör de en tyst protest. Det skulle förklara varför de envisas med att inte ställa tillbaka tunnorna efter tömning.
Kallebo: Du bör alltid kolla med kommunen först! Vi var jätteintresserade av en åkerlapp här i trakten för ett par år sedan och började rita på hur vi skulle kunna bygga både det ena och det andra. Innan köp ringde jag kommunen för att diskutera förhandsbesked och fick veta att åkern varit till salu för ett par år sedan och att det då beslutats att inget skulle få byggas där eftersom
Kallebo: Är det inte dumt att riva stugan när den redan finns. Det är betydligt mindre byråkrati att bygga om något än att riva och bygga nytt. Har en släktning som gjorde så att han först byggde ut stugan åt ett håll och sedan rev den gamla delen och byggde en ny liknande del ditåt. På så sätt slapp han söka bygglov för nybygge och kunde bo i huset hela tiden. Glöm inte att du måste
AkaAnnie: Tack för svar. Ja när jag har läst på nätet så har jag förstått att jag borde kunna ta hand om både förhandsbesked och avstyckning bara gåvan är ställd på mig först. Jag ska ta och ringa runt lite så jag får exakt info om mina frågor och hur vi ska gå tillväga .
slazt: Jag och sambon är på jakt efter en lantlig tomt utanför men nära Kumla, (Örebro) Ca: 2000 kvm. Tips mottages tacksamt! Hur har reaktionerna varit när ni kontaktat någon och frågat om deras mark är till salu? Har ni ringt/knackat på?
Erika_W: Hej! Vi är på jakt efter två tomter för framtida husbygge. Vi är intresserade av tomter på minst 2000 m[SUP]2[/SUP] (men gärna större), alternativt en större som vi själva kan stycka av till två tomter. På landet i Knivsta kommun (max 20 min med bil från Knivsta station). Alla tips uppskattas! MvH Erika
billy_baver: Med eller utan tillstånd och tändstickor: Riv absolut inte innan du skaffat bygglov för nytt hus! Utanför detaljplan hävdas nämligen din byggrätt genom att det på marken redan finns hus för bostadsändamål ( = "pågående markanvändning"). Om huset inte funnes skulle markanvändningen automatiskt jämställas med jordbruksändamål. Du måste då begära (och inte säkert få beviljad)
micke239: Tack, mycket bra input! Ska absolut ringa och höra med kommunen också.
A-Man_08: Jag föredrar direktöverföring eller swish enda ggrna jag föredrar kontant framför kort är när jag ska beställa i baren och det är cash som gäller.
stuga77: Hej alla , Vet ni hur mycket koster och dra el till tomt grans i Edsbro ( Norrtälje ) ? dem som bor mitt emot oss har dem el skåp kan den var den som ska dra el från till mig eller ?? Tack för svar .
b8q: Aha, nej det nere till vänster som ser ut som en strålkastare (tre streck) visar bara i vilka riktningar (som inte är direkt i en tomtgräns) man mätt avstånd - följer du streckens förlängning kommer du till ett avståndsmått, och på andra sidan avståndsmåttet finns slutmålet för avståndet (som regel en annan gränspunkt).
Surly: Den här kanske? 66 hektar men tyvärr ganska lite info. Älgar är ju rätt duktiga simmare så det kanske även gäller hjortar? I så fall kanske inte så bra med sjön där... http://w4.objektdata.se/pregen/244/OBJ21627_1422911244/wp.htm?SID=10iooi45g333fv55k5phvm55
Bödde: Vi har 10 h mark, 4 får (som visserligen lammar snart men just nu är de inte fler än 4), vi är momsregistrerade och vi har uppfört en lada på vår lantbruksfastighet. Jag skulle säga att "islander" absolut har rätt, inga som helst problem att uppföra ekonomibyggnader (jag har även byggt ligghallar) och dra momsen på ALLT som investeras i gården. Momsregistrerad blir man genom att
Hemmakatten: Vi lyckades köpa sjötomt (dvs med vattenområde) 4 mil norr om Stockholm för 11år srdan. På tomten fanns en brygga och ett gammalt båthus på 40kvm som gjorde att strandskyddet ansågs förverkat och vi fick bygga hus 80 m ftån sjön och riva gamla båthuset och bygga 40kvm gäststuga/bastu 2 meter från strandkanten. Detta var dock under den gamla PBL och reglerna är nog hårdare från
Sophia Ohlsson: Hej, Vi söker efter en tomt i Alingsås. Gerdsken, kullingsberg, lövekulle, stadsskogen mm. Inte utanför Alingsås. Mvh/ Sophia
Stadsbonden: Kan tillägga att vi ej har tänkt bebygga tomten de närmaste 10-15 åren, så byggkreditiv gick bort.
Marux: Hej alla! Jag och min familj letar tomter kring Partille, Kungsbacka, Mölnlycke med omnejd. Hoppas på det bästa, tack på förhand! :)
Cicaro: Att fastigheten (dvs. den juridiska benämningen av mark) även ligger inom strandskydd gör inte att en strandskyddsdispens behövs. För att området inom strandskyddsområde ska få tas i anspråk som tomt och en hemfridszon etableras behövs en strandskyddsdispens. Samma gäller faktiskt om du ska bygga ett hus utanför strandskyddsområde men som påverkar växt/djurliv eller det rörliga
antonfrida: Vi letar efter en tomt i Häljarp, har ni tips eller om ni sitter på en tomt eller vet någon som säljer en tomt så hör av er! (Ej Nattljusgården. Vid golfbanan.)
AlfredJ: Tack för ditt svar åter igen. Jag kanske var otydlig med vilken tomt som var våran. Men den du ritade på var grannens. Jag skrev nog väldigt dumt, då jag både skrev vänster och höger i förhållande till bilden sett, och sett till huset framifrån. Hur som helst så är marken vi kollar på tomt F. Eller nummer 6.
Mixi: Hej. Jag och min sambo är i färd med att planera vårt husbygge. Vi har en tomt som är avlång, ca 26x40m och ett hus som är rektangulärt, ca 12x16m. Vägen till tomten är i österläge och nu har vi fundering kring planering av tomt och garage. Som vi ser det har vi två alternativ (se bilder). Dessa är enbart mycket schematiska och ej skalenliga. Säg gärna till om ni har något