Hej!

Jag vill gärna ha kommentarer om placering av vårt sommarhus. Vi ska inte bo permanent här. Vi ska bygga ett LB-Hus Optimal 113, http://www.lbhus.se/optimal/lb-optimal-113. Tomten är 2275kvm, ligger utanför planbestämt område och är numera helt avtäckt. Det finns en viss sluttning (inte lika markant efter schakt) från söd-östra delen mot nord-västra delen. Mitt på tomten är det numera plant och högsta punkt. Där tänkte vi lägga huset. Tanken var tidigare att lägga huset lite närmare vägen men då får vi en brantare sluttning (eller bygga stödmur) ner mot vägen och behöver mer utfyllnad för grunden.
Kom gärna med kommentarer om hur vi tänkt så här långt. Bifogar några bilder:

Tomt ritning med markeringar för framtida byggnader, planering för sommarhus, garage och trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomtkarta som visar planerad placering av ett sommarhus med mått, höjdangivelser och angränsande vägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Fattar inte varför det är viktigt att huset ligger mitt på tomten i sidled?
Vad ska ni göra i trädgården som gör att det är viktigt?
Ska ni vara där under eftermiddagarna hade jag prioriterat att få en stor sammanhängande yta åt sydväst.

Vrid parkeringen så den är vinkelrätt mot gatan utanför?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Fattar inte varför det är viktigt att huset ligger mitt på tomten i sidled?
Vad ska ni göra i trädgården som gör att det är viktigt?
Ska ni vara där under eftermiddagarna hade jag prioriterat att få en stor sammanhängande yta åt sydväst.
Vi vill ha plats för gästhus på baksidan, därför vill vi inte ha huset allt för långt åt öster. Att lägga det med lika sida från baksidan sett är därmed mest en fråga om symmetri.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vrid parkeringen så den är vinkelrätt mot gatan utanför?
Parkering / garage tar i nästa steg. Så det finns flera alternativ till den. Enda vi vet nu är garage ska vara i nord-östra delen. Ett alternativ t ex garage helt i nordöst och lägga parkering väster om garaget.
 
Åsa Lund
Ok
Vad är det du vill ha för förslag till förändringar? Jag förstår inte
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ok
Vad är det du vill ha för förslag till förändringar? Jag förstår inte
Tack för kommentaren innan och du har helt rätt. Det är inte klart vad jag vill. Mest få kommentarer från andra som byggt och vad de tänkte på, vad de skulle önskat att de tänkt på.

Jag vill bara kolla om det är någon helt annan idé på hur huset skulle kunna placeras på tomten. T ex även om extra fyllnadsmassor måste till, ändå försöka flytta huset närmare vägen. Allt för att maximera baksidan. Men exakt än så vet jag inte.
 
Något att fundera på är alltid hur angränsande mark används nu, och hur framtida förändringar kan påverka din egen tomt. Du bör kika noga på gällande planbestämmelser.

Dessutom är det vettigt att observera hur marken tidigare varit använd. Är det odlingsmark, skog eller impediment? Vad växer var? Denna information kan upplysa dig om svårigheten att anlägga trädgård och fungerande avvattning.
 
BirgitS
L l3ander skrev:
Allt för att maximera baksidan.
Med så stor tomt finns det väl inte direkt något behov av att maximera baksidan utan då kan det ju vara skönt med lite mer avstånd mellan vägen och huset för att hålla nere insynen. Det blir dock mer att skotta ju längre in på tomten som huset resp. garaget ligger.
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Tack!

Jag uppskattar verkligen alla tips vi kan få. Jag hade förväntat mig en bättre hjälp från LB-HUS. Men de har inte kommit med någon expertis eller erfarenhet alls. De vill bara ha måtten till situationsplanen. Ta bara en sådan sak som sockelhöjd, hur ska jag som lekman veta det? Jag har inget avvägningsinstrument. Höjdmåtten från nybyggnadskartan stämmer inte längre efter avtäckning och schakt.

B billy_baver skrev:
Något att fundera på är alltid hur angränsande mark används nu, och hur framtida förändringar kan påverka din egen tomt.
I söder ligger en öppen vall. Ingen av närmsta granntomterna har påbörjat göra någonting (bara sly eller enstaka träd och granar). http://dela.hitta.se/pl/1007866660

B billy_baver skrev:
Du bör kika noga på gällande planbestämmelser.
Det finns ingen detaljplan så vi är relativt fria, med grannars godkännande, att göra som vi vill. Kommunen har givetvis en generell översiktsplan, men den är relativt abstrakt, inga detaljer. Det finns kommunalt VA framdragen till tomten och servis är på plats. Tomten ligger precis utanför det utökade strandskyddet på 300m (närmaste del av tomten ligger på 360m från vatten). Området är däremot inom MB 4:4, dvs kommunen förespråkar att inte nya fritidshus etableras utan de vill helst se enbostadshus. Vi avser att bygga en liten villa.

B billy_baver skrev:
Dessutom är det vettigt att observera hur marken tidigare varit använd. Är det odlingsmark, skog eller impediment? Vad växer var? Denna information kan upplysa dig om svårigheten att anlägga trädgård och fungerande avvattning.
Området är avstyckad skogsmark. Skogen tog de ned för länge sedan så det var bara sönderkörd mark och sly i enorma mängder över tomten. Att få något att växa här verkar inte vara ett problem. Jag har kollat kartor på SGU och marken i hela vårt område är klassat som lerig morän. Vi har beställt en geoteknisk undersökning för att veta exakt.Sschaktbolaget gjorde några provgropar åt mig och det är jord några dm och sedan sand och mycket sten Vi valde att avtäcka hela tomten och plana ut den något. Tomten sluttar från S mot N (c:a 1,5m i höjd över 65m sträcka). I S finns ett dike för avvattning mot V. Om det behövs mer än sluttningen för avvattning vet jag inte ännu.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Med så stor tomt finns det väl inte direkt något behov av att maximera baksidan utan då kan det ju vara skönt med lite mer avstånd mellan vägen och huset för att hålla nere insynen. Det blir dock mer att skotta ju längre in på tomten som huset resp. garaget ligger.
Tack Birgit.

Tanken var först att ha huset närmare vägen men valde att ta ut lite avstånd för att förenkla grundläggandet. Just därför att vi har gott om plats.

Men som du påpekar, det blir mer att skotta. Vi kommer nog att flytta huset något närmare vägen nu för att minska ner ytan på framsidan. Mindre att skotta och mindre "död" yta. Det finns ingen trafik alls i området, kommer inte bli det heller, så vi har egentligen inte ett behov av långt avstånd till vägen.
 
BirgitS
L l3ander skrev:
Jag hade förväntat mig en bättre hjälp från LB-HUS.
Är det LB-Hus som äger tomten eller kan ni kolla på andra tillverkare som förhoppningsvis kan ge er bättre hjälp?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det LB-Hus som äger tomten eller kan ni kolla på andra tillverkare som förhoppningsvis kan ge er bättre hjälp?
Vi äger tomten men har nu ett kontrakt med LB-HUS att bygga. Huset blir säkert jättebra, men jag hade önskat bättre stöd med att ta fram en bra situationsplan.

Vi ska ta tag i det och boka in ett möte med LB-HUS/grundläggaren på plats för att kunna visa och peka. Då kan han ta med avvägningsinstrument och ta fram en bra sockelhöjd.
 
En husfabrik, lika lite som en byggmästare, kan bestämma åt er hur ni ska använda tomten bäst. Det kan man inte förvänta sig av dem. Ni har börjat projektet i fel ände, och därför känns det som att ert drömhus svävar som en obestämd ande över ett okänt och främmande landskap. Ni behöver hjälp från -
a. En teoretiker som kan snyggt och praktiskt planlägga en fungerande miljö med hus, trädgård, uteplatser, tillvaratagen utsikt, genomtänkt insynsskydd och infart med plats för bil.
b. En handgriplig, pålitlig och självgående markentreprenör, som förmår att översätta trädgårdsdesignen till arbetsplats för maskiner och - inom rimlig tid- färdigt resultat.

Det är värt pengarna.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
B billy_baver skrev:
En husfabrik, lika lite som en byggmästare, kan bestämma åt er hur ni ska använda tomten bäst. Det kan man inte förvänta sig av dem. Ni har börjat projektet i fel ände, och därför känns det som att ert drömhus svävar som en obestämd ande över ett okänt och främmande landskap. Ni behöver hjälp från -
a. En teoretiker som kan snyggt och praktiskt planlägga en fungerande miljö med hus, trädgård, uteplatser, tillvaratagen utsikt, genomtänkt insynsskydd och infart med plats för bil.
b. En handgriplig, pålitlig och självgående markentreprenör, som förmår att översätta trädgårdsdesignen till arbetsplats för maskiner och - inom rimlig tid- färdigt resultat.

Det är värt pengarna.
Flera husbolag samråder med sina arkitekter för att att komma med förslag om placering. De har ju trots allt en samlad erfarenhet från många olika hus och tomter. Du skriver teoretiker, jag antar att du menar någon typ av trädgårdsarkitekt. Kanske vi borde anlitat någon i förväg. Men samtidigt är detta inte ett slott vi ska bygga, det är ett sommarhus på landet. Skulle vara intressant i sig att veta hur många som anlitar en trädgårdsdesigner i förväg...

Men det hela har nu löst sig. Jag tog en dialog med bolaget och fick den hjälp att resonera fram en bra placering.
 
L l3ander skrev:
Skulle vara intressant i sig att veta hur många som anlitar en trädgårdsdesigner i förväg.
För få
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
L l3ander skrev:
Jag tog en dialog med bolaget och fick den hjälp att resonera fram en bra placering.
Och hur blir det (*nyfiken*)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.