Hej,

Vi har anlitat en entreprenör för att byta ut vårt tak som har plåtbeklädnad till tak med asfaltpapp.

Entreprenören har i kontraktet skrivit in att de gör egenkontroll under arbetets gång vilket även omfattar byggarbetsställning.

Entreprenören anser att det räcker med att visa foto som tagits under installationsarbetet.

Jag anser att Entreprenörens personal under arbetets gång skall dokumentera vad de gör, t.ex. vilken typ av material de använder osv.

Vad gäller?

B Bobo23 skrev:
Hej,

Vi har anlitat en entreprenör för att byta ut vårt tak som har plåtbeklädnad till tak med asfaltpapp.

Entreprenören har i kontraktet skrivit in att de gör egenkontroll under arbetets gång vilket även omfattar byggarbetsställning.

Entreprenören anser att det räcker med att visa foto som tagits under installationsarbetet.

Jag anser att Entreprenörens personal under arbetets gång skall dokumentera vad de gör, t.ex. vilken typ av material de använder osv.

Vad gäller?
Behöver man i kontraktet specificera vilken typ av asfaltpapp underläggs skikt mm. de skall använda?

Är entreprenören ansluten till en branchorganisation så bör de ha mallar för egenkontroller, och det bör bl.a. innehålla vilken typ av materiel som omfattas, förberedande åtgärdsprogram, typ av arbetsberedning, särskilda detaljredovisningar, säkerhetsmanualer att efterleva mm. Det räcker inte om man är seriös med att dokumentera med foton som tas fram vid projektets slut(?) Det bästa är ju att få dokumenterat under resans gång och då med en chans att få tillgång till dokumentet vid eget behov. Det ska alltså alltid finnas tillgängligt för beställaren. Tyvärr så låter det inte som en alltför seriös entreprenör. Hoppas att det gått bra för er trots sena infon.
Med vänlig hälsning, Masen

B Bobo23 skrev:
Hej,

Vad gäller?
Hej!

Stort tack för ett snabbt och ett mycket professionellt uttömmande svar. Jag delar helt och hållet Ditt svar, jag kunde absolut inte ha kunnat sammanfattat det bättre. Ja, vi verkar ha råkat ut för en rejäl fifflare när det gäller dokumentationen av arbetet. Det står i kontraktet att de skall utföra egenkontroll men det visar vara enbart fotografier som sammanställs i slutet av arbetet. Ingen annan dokumentation kommer entreprenören att lämna över. Det skrämmande är att såväl besiktningsmannen som entreprenören och den som vi anlitar tycker att det räcker med fotografier som tas under arbetets gång!!!!
Det positiva i kråksången är att de som utför arbetet verkar jobba skickligt. Vi blev lovade tidplan innan entreprenören började arbetet för några veckor sedan men inget har hänt. När vi frågor om vad de gör för att uppfylla kraven vid heta arbeten får vi inget svar. Vi har som byggherre och beställare ett stort ansvar som vi inte fick någon information om. Vi har som tur var inte betalat något ännu. Denna firma skall vi verkligen varna för när eländet är över. Vi har informerat entreprenören att vi kommer att kalla till slutbesiktning. Entreprenören svarade då att han har ensam rätt att kalla till slutbesiktning och skulle vi som beställare kalla till slutbesiktning så skulle det kallas för överbesiktning.

www.tätskiktsgarantier.se, känner Du till deras verksamhet? De hänvisar till olika normer för tätskikt.

B Bobo23 skrev:
Hej,

Vad gäller?
B Bobo23 skrev:
Hej,

Vad gäller?
B Bobo23 skrev:
Hej,

Vad gäller?
Om man inte specat vad egenkontrollen ska innefatta kan man få lite vad som helst.
Det finns ingen standard på vad en egenkontroll ska innehålla.
Leverantörer av papp mm har ofta förtillverkade egenkontroller som borde användas men är det inte föreskrivet kan man i regel inte kräva det.

Gällande tätskiktsgarantier ska även det avtalas om det ska gälla.

Rickard.
Jag måste erkänna att jag inte orkat läsa igenom allt men jag har tidigare jobbat många år i denna branch och har aldrig skrivit en enda egenkontroll till privatperson och jag förstår inte riktigt poängen.

Tätakiktsgarantier är en gemensam garanti skapad av icopal, siplast, mataki och trebolit som automatiskt täcker alla (typ) tak gjorda med deras produkter som går under det, alltså svetsade en- och tvålags system. Deras hemsida är bra och lättförståelig för kunder. Du kan även kolla upp om företaget är anslutet till tätakiktsgarantier men det ska vara att krav för att få köpa materialet men även här kan såklart fusk ske.

Redigerat:
Är du osäker på din takfirma så dra ett PM med namnet skall jag kolla om du vill. Jag driver plåtslageri och takfirma i stockholm och känner till de flesta. både dåliga och bra . Tätskiktsgarantier i Norden känner jag till flera firmor i stockholm. Vissa är mycket bra och andra blir det bara pannkaka . Så det betyder egentligen ingenting .
Viktigt att komma ihåg
Anlita egen besiktningsman ( blir förvånad varje gång folk köper nytt tak för 100-200k men tycker det är för dyrt med en riktig egen besiktningsman för 4-6000)

Håll alltid inne med en del av slutfakturan till alla besiktningsanmärkningar är åtgärdat .

• Gilla
Bobo23
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Är du osäker på din takfirma så dra ett PM med namnet skall jag kolla om du vill. Jag driver plåtslageri och takfirma i stockholm och känner till de flesta. både dåliga och bra . Tätskiktsgarantier i Norden känner jag till flera firmor i stockholm. Vissa är mycket bra och andra blir det bara pannkaka . Så det betyder egentligen ingenting .
Viktigt att komma ihåg
Anlita egen besiktningsman ( blir förvånad varje gång folk köper nytt tak för 100-200k men tycker det är för dyrt med en riktig egen besiktningsman för 4-6000)

Håll alltid inne med en del av slutfakturan till alla besiktningsanmärkningar är åtgärdat .
Är 50 tkr rimligt för att byta ut befintliga häng- och stuprännor mot vanliga dito plåtrännor?
En skrynklig papperslapp med handskriven lista över varor och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Viktigt att komma ihåg

Tack Pelle för Ditt svar!
Jag anlitar J38 Entreprenad, https://j38entreprenad.se/
Tyvärr verkar entreprenören inte göra någon annan egenkontroll än att fotografera arbetet.
Inga typer av checklistor fylls i under arbetets gång.
Jag har begärt att få deras rutiner för Heta arbete men tyvärr har jag inte fått något svar.
Jag anlitar egen besiktningsman för att följa upp arbetet och kommer att kalla till slutbesiktning när det kan vara aktuellt. Lyckligtvis får entreprenören ingenting betalat innan dess.
I kontraktet har entreprenören tagit på sig att ordna med granskning av egenkontrollen under arbetets gång vid minst två tillfällen med oberoende besiktningsman men nu verkar de inte göra det. Entreprenören har tagit in en besiktningsman som dock verkar inte ha läst kontraktet och verkar därför inte ha gjort någon granskning av egenkontroll än så länge och som verkar tycka att redovisning av fotografier vid slutbesiktning räcker som underlag för att bedöma om entreprenören har gjort rätt
Lista över arbetsuppgifter, bland annat montering och renovering, med fokus på byggbranschen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B Bobo23 skrev:
Tack Pelle för Ditt svar!
Jag anlitar J38 Entreprenad, [länk]
Tyvärr verkar entreprenören inte göra någon annan egenkontroll än att fotografera arbetet.
Inga typer av checklistor fylls i under arbetets gång.
Jag har begärt att få deras rutiner för Heta arbete men tyvärr har jag inte fått något svar.
Jag anlitar egen besiktningsman för att följa upp arbetet och kommer att kalla till slutbesiktning när det kan vara aktuellt. Lyckligtvis får entreprenören ingenting betalat innan dess.
I kontraktet har entreprenören tagit på sig att ordna med granskning av egenkontrollen under arbetets gång vid minst två tillfällen med oberoende besiktningsman men nu verkar de inte göra det. Entreprenören har tagit in en besiktningsman som dock verkar inte ha läst kontraktet och verkar därför inte ha gjort någon granskning av egenkontroll än så länge och som verkar tycka att redovisning av fotografier vid slutbesiktning räcker som underlag för att bedöma om entreprenören har gjort rätt
[bild]
Släpp egenkontrollen, det mest urvattnade system inom byggbranschen. Vill du säkerställa rätt utfört arbete borde du gjort löpande förbesiktningar efter varje delmoment.

B Bobo23 skrev:
Är 50 tkr rimligt för att byta ut befintliga häng- och stuprännor mot vanliga dito plåtrännor?
[bild]
Tycker det låter rimligt om allt arbete ingår samt rivning av befintligt . Det står i utförande att du har gamla kopparhängrännor , stämmer det ? För i så fall skall du definitivt behålla dom är mitt tips. Om du ändå vill riva dom , så behåll dom . Dom är värda mycket pengar

T Tooompaaa89 skrev:
Släpp egenkontrollen, det mest urvattnade system inom byggbranschen. Vill du säkerställa rätt utfört arbete borde du gjort löpande förbesiktningar efter varje delmoment.
Finns inget viktigare än egenkontroller vid byggnationer . Det är ett sätt för byggaren att säkerställa sitt eget ansvar , och göra det enklare för besiktningsmannen att jämföra det utförda arbetet mot byggarens egna anteckningar . Dessutom ligger egenkontrollerna till grund för slutbesiktningen och alla kommande garantiutfästelser.

Finns inget viktigare än egenkontroller vid byggnationer . Det är ett sätt för byggaren att säkerställa sitt eget ansvar , och göra det enklare för besiktningsmannen att jämföra det utförda arbetet mot byggarens egna anteckningar . Dessutom ligger egenkontrollerna till grund för slutbesiktningen och alla kommande garantiutfästelser.
Under förutsättning att det är avtalat ja...

Om BM kommer till en SB och noterar brister/avsaknad av egenkontroller, vad tror du entreprenören går hem och gör då?

T Tooompaaa89 skrev:
Under förutsättning att det är avtalat ja...

Om BM kommer till en SB och noterar brister/avsaknad av egenkontroller, vad tror du entreprenören går hem och gör då?
Ingen aning.

Jag har än så länge aldrig sett att leverantörer ställer krav på att egenkontroller ska upprättas för att produktgarantier/utfästelse ska kunna lämnas. Det ska vara utfört enligt gällande montageanvisning.
Du menar att det måste lämnas egenkontroller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.