Tjena!
Första inlägget här så håll i er Bor i ett radhus från -67 som vi försöker renovera så gott det går själva.
Har under helgen påbörjat en renovering av min dotters rum och rev spontant ner innertaket (träpanel) av nyfikenhet.
Bakom panelen finns då ett antal ”balkar” och betongvalv där man tryckt in snålt med isolering i varje ”valv”. Isoleringen är lite grön/svart på delen som vetter mot utsida och mot badrum.
Luktar inte mögel så antar att det är gammal smuts/fukt?
Efter lite snack med vänner och bekanta och en och annan googling så stöter jag även på detta med ångspärr när taket ska återställas och det är där min fråga uppstår.
Är det verkligen vettigt att ha en ångspärr i ett hus som tidigare inte haft någon? Väggarna går dessutom inte ”enda upp” i taket till sonens sovrum vilket måste göra det svårt att få tätt? Ventilation=självdrag. Vid besiktningen så har vi en liten antydan till påväxt på vinden.
Tar tacksamt emot alla tips, funderingar och tankar!
Första inlägget här så håll i er Bor i ett radhus från -67 som vi försöker renovera så gott det går själva.
Har under helgen påbörjat en renovering av min dotters rum och rev spontant ner innertaket (träpanel) av nyfikenhet.
Bakom panelen finns då ett antal ”balkar” och betongvalv där man tryckt in snålt med isolering i varje ”valv”. Isoleringen är lite grön/svart på delen som vetter mot utsida och mot badrum.
Luktar inte mögel så antar att det är gammal smuts/fukt?
Efter lite snack med vänner och bekanta och en och annan googling så stöter jag även på detta med ångspärr när taket ska återställas och det är där min fråga uppstår.
Är det verkligen vettigt att ha en ångspärr i ett hus som tidigare inte haft någon? Väggarna går dessutom inte ”enda upp” i taket till sonens sovrum vilket måste göra det svårt att få tätt? Ventilation=självdrag. Vid besiktningen så har vi en liten antydan till påväxt på vinden.
Tar tacksamt emot alla tips, funderingar och tankar!
Är det inte mer påväxt än sådär på 55 år så klarar du dig i 55 år till utan ångspärr.
Dock skall ju sägas att den lilla påväxt ni har nu (på vinden) kan bero på att tidigare ägare bytt fönster eller gjort någon annan åtgärd för att täta huset. Då kan det värt att värdera ifall ni skall ta upp ytterligare tilluftdon någonstans för att inte få för mycket stillastående fuktig luft inomhus.
Det ser ut som att montören varit lat och inte skurit till isoleringen till rätt mått. En ihoptryckt isoleringsskiva isolerar sämre än en som är anpassad för hålet. Jag skulle möjligen plocka ner isoleringen och skära till den något, inget annat.
Dock skall ju sägas att den lilla påväxt ni har nu (på vinden) kan bero på att tidigare ägare bytt fönster eller gjort någon annan åtgärd för att täta huset. Då kan det värt att värdera ifall ni skall ta upp ytterligare tilluftdon någonstans för att inte få för mycket stillastående fuktig luft inomhus.
Det ser ut som att montören varit lat och inte skurit till isoleringen till rätt mått. En ihoptryckt isoleringsskiva isolerar sämre än en som är anpassad för hålet. Jag skulle möjligen plocka ner isoleringen och skära till den något, inget annat.
Klicka här för att svara


