Varmluftskanal på vind - fukt?

1k läst  6 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Jag funderera på att dra en kanal på vinden med insug ovanför öppna spisen och utsug i en annan del av huset, men avsikt att sprida värmen vid kall vinterdagar. Är det något man bör tänka på när det gäller isolering och fukt? Det borde väl inte vara något problem för miljön på vinden, snarare tvärtom då man höjer temperaturen något på vinden och därmed sänker fuktkvoten?

2. N
    Medlem Nivå 9

Re: Varmluftskanal på vind - fukt?

På vår vind är alla rör isolerade.

Kan det inte vara så att när varm och kall luft möts så kan du få kondensproblem?

3. T
    Medlem Nivå 5

På sommaren kan det ju bli så att luften i röret är kallare än omgivningen antar jag, och då kan det ju också bli kondens

4. A
    Medlem Nivå 15

Så fort du har något som är kallare än omgivande luft är det risk för kondens. Är luften i röret kallare får du kondens utanpå röret, är den varmare får du kondens inne i röret. Så nog bör du isolera.

5. J
    Medlem Nivå 2

Hej
    Kanske är detta lite vid sidan av ämnet men blev nyfiken på hur du tänkte gå till väga då jag själv har funderingar på att göra detsamma. Vilken typ av ventiler samt fläkt planerar du att använda?

6. M
    Medlem Nivå 1

Har inte kommit så långt ännu i funderingarna. Flera jag har pratat med säger att det är svårt att flytta värme och att man måste ha feta rör och stor fläktkapacitet. Med det kommer ljud, vilket man inte vill ha... Det finns ju ljuddämpare att ta till. Om någon har någon praktis erfarenhet skulle jag vara tacksam. Manfår nog även tänke på att man inte skapar för mycket undertryck vid kaminen så den får för lite syre, om man inte har en separat tilluft för kaminen.

7. M
    Medlem Nivå 4

Jag vet att många har gjort precis tvärt om. De har tillfört luft (mekaniskt) till rummet med kaminen och på så sätt "puttat" ut den varma luften till resten av huset. Det finns lite olika trådar om detta i värmesektionen på forumet.

/Zeb

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: