I behov av tips ang byggteknik samt materialval...

3k läst  0 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Ska mest troligt handla min första kåk i veckan men har lite frågor...

Kåken har fungerat som året om bostad i 20 år men är ursprungligen en finsk timmerstuga byggd på 70 talet.
    Bekymmret är att takplåten börjar ha gjort sitt samt att den 10 cm tjocka isoleringen inte riktigt fungerar lika bra med elpriserna nuförtiden. Hade tänkt smälla på en 95+145 isoleringsplatta till vilket skulle ge 34 cm isolering.
    Taklutningen är endast på 10 grader nu vilket jag också ser som ett litet problem.
    Det som gäller är attltså att riva bort det nuvarande plåttaket, takpappen och rotet och sedan göra något av följande alternativ..

1. Regla på ca 30cm samt öka vinkel med 5gr på de nuvarande takåsarna och lägga på ytterligare isolering i form av en 95mm samt 145mm isoleringsplattor.
    Över detta fick jag tipset att Mataki har någon form av vindpapp som fungerar ungefär som gore tex som man beklär hela taket med. Sedan bara regla på lodrätt med 45*45 över takåsarna och avsluta det hela med plegel.
    Är detta nog?

2. Regla på som ovan men istället för matakis "gore tex" lägga vanlig vindpapp och slå rote över allt, på med takpapp och avsluta med plegel?

Allt 1 lockar med det lägre priset samt mindre arbetsinsatsen men det känns lite sådär?
    Jag hade planerat ombyggnaden utifrån allternativ 2 då jag fick tipset av ett gäng snickare att göra enligt alternativ 1.
    Är det någon som vet vilken Mataki produkt jag menar och om detta skulle fungera tillfredsställande. Kåken står i Skellefteå(kanske bäst att nämna för klimatet).

Fråga 3.... är plegel rätt alternativ eller ska man gå på riktigt tegel? Vad lämpar sig bäst för taklutningar mellan 10-15 grader?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: