Skorsten i dåligt skick

4k läst  8 svar

1. lexus
    Medlem Nivå 5
    Kan någon ge mig tips på vad som lämpligen bör göras med vår skorsten. Huset är byggt 1957 uppvärmningen sköts numera av en bergvärmeanläggning. Innanför fogarna så verkar murbruket smulas sönder. Kronan är dessutom sprucken. Skorstenen är förhållandevis stor så jag är inte helt förtjust i tanken på att klä in den i plåt. Är det en kostsam historia att låta mura om skorstenen?

2. F
    Medlem Nivå 2

Re: Skorsten i dåligt skick

Stod inför samma dilemma och valde att putsa skorstenen. Ny krage, huv och färg blev ett lyft. Många anser att putsade skorstenar gränsar till kulturmord...

3. snuttjulle
    Medlem Nivå 11

Sitter alla stenar fortfarande fast? Sitter de där de ska så kan det räcka med att fylla i där det ralmat ut och sedan skydda med en huv.

4. P
    Medlem Nivå 9

Hej

Hadde samma problem. sprucken krona samt att bruket verkar vittrat upp helt i dom första skiften.
    Jag gick över skorstenen och kratsade bort alla lösa fogar och la i nytt bruk.
    Murade om dom tre översta skiften och gjöt en ny krona.

5. lexus
    Medlem Nivå 5

Gjorde du det själv? Problemet i mitt fall är att skorstenen är så hög (drygt 2 meter i nederdelen) och att taket är väldigt brant. Jag vill alltså inte göra jobbet själv. Vad kan kostnaden bli om jag gör på samma sätt som du fast lejer bort jobbet?

6. P
    Medlem Nivå 9

Hej igen
    Har oxo ett brant tak med över 2meter från tak till krona.
    Byggde en egen ställning för att nå upp & inte ramla ned.
    Tror materialet (tegel+bruk mm) för mig gick på ca 1000:-
    skall du låta någon göra det så skulle jag nog med två dagars jobb + hyra ställning totalt 5-10 000:-.

Edit: vet att gör så här har en kanska bra beskrivning samt bild på ställning för renovering av skorsten ovan nock.

7. P
    Medlem Nivå 9

Bifogar en bild på ena delen till ställningen, behövs en på var sida plus en liten platå.
    Vinkeljärnen är som ett gångjärn och fixeras med hjälp av hålband och skruv mutter (vilket ger justermån).
    På den vänstra sidan ser du platån vilken fick anpassas beroende på hur skorstenen ligge i nock och var du vill ha platån.
    Vinkeljärnen fixeras i 45*90 träreglarna med hjälp av franskbult.
    Stolparna som står rakt upp i luften skuvas ihop med korsstag vilket fungerar som skyddsräcke.
    Lösningen fungerade jävligt bra dock är det bra att vara två då den skall monteras, (jag va själv  :p)

8. lexus
    Medlem Nivå 5

Tack för tipsen. Ska fundera på hur jag ska göra.

Tog du bort takpannorna förresten innan du lade dit ställningen? Gjöt du kronan själv också?

9. P
    Medlem Nivå 9

Hej

Tog ej bort teglet, träreglarna fördelar vikten såpass bra. endast ett fåtal takpannor gick sönde men detta pga mitt runtklampande på taket.
    Kronan gjöt jag själv, byggde en ram och gjöt med grov eller va de finbetong.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: