10 673 läst ·
11 svar
11k läst
11 svar
Välja vilket innertak?
Jag står i valet och kvalet om vilket innertak jag ska välja till sovrummen i mitt nybyggda fritidshus. Antingen blir det vanligt träpanel som jag vitmålar eller så tänkte jag mig ngn form av takskivor. De skivor jag hittat (på Bauhaus) är av en firma som heter Huntonit samt på K-rauta ngt. som heter "Benders" eller ngt sånt. Någon som vet nån annan takskiva och i så fall vilken firma som säljer dem? Fördelen med skivor som jag ser det är att det verkar lättare (= gå snabbare) att montera samt att de är färdigmålade.
/Maxen
/Maxen
Tackar för svaren. Jag valde trots allt vanligt hederlig träpanel. Det som avgjorde var att det fanns panelclips som gjorde att jag inte behövde spika upp panelen i taket utan enkelt kunde skruva upp clipsen och sen "skjuta" in nästa bräda, nya clips, ny bräda etc etc. Visste inte om att sådana clips fanns... Inga spik eller skruvhuvuden syns alls. Mycket smidigt och "rent" blev det.
/Maxen
/Maxen
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Hur lade du innertaket ?
Har du lagt det på draglinorna eller upp till nock ?
Om du la det på draglinorna (dvs ca 2.20 i takhöjd) använde du några tvärreglar elelr skruvade du det i befintilga draglinor ?
/K
Har du lagt det på draglinorna eller upp till nock ?
Om du la det på draglinorna (dvs ca 2.20 i takhöjd) använde du några tvärreglar elelr skruvade du det i befintilga draglinor ?
/K
Det var innertaket i sovrummen + "hallen" (vill minnas att vi har ung. samma planlösning) dvs. inte i snedtaket. Jag skruvade de rakt på draglinorna (cc60) + att jag vid ett par ställen spikade upp kortlingar (45*70) för att få till något att fästa i. Mina innerväggar är inte "centrerade" till takstolarna. Ville inte använda tvärreglar/glespanel efterson det skulle stjäla takhöjd. Funderar på att göra samma sak i snedtaket men har ännu inte bestämt mig.
Kan verkligen rekommendera clipsen (Gapro tror jag det var som gör dem). Kostade ca 55:- för 100 st. på lokala brädgården. Coop hade någon snikvariant som kostade 39:- för 100 st. men då skulle man spika upp dem istället för att skruva vilket enligt mig gör att den stora delen av vinsten med clips går förlorad. Att man inte ser några spikhuvuden är ju även med Coops ett plus förstås.
/Maxen
Kan verkligen rekommendera clipsen (Gapro tror jag det var som gör dem). Kostade ca 55:- för 100 st. på lokala brädgården. Coop hade någon snikvariant som kostade 39:- för 100 st. men då skulle man spika upp dem istället för att skruva vilket enligt mig gör att den stora delen av vinsten med clips går förlorad. Att man inte ser några spikhuvuden är ju även med Coops ett plus förstås.
/Maxen
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
hmm ok, jag håller på att fundera ut hur mitt innertak på "nderevåningen" skall se ut. Det lutar åt panel (får troligen en 5-8 kvm över efter att innertaket till nock är satt).
Vill dock inte sätta det på draglinorna allena, då de ju har cc 1200 mm - jag tror att det kan bli lite rangligt om det bara är fäst o två st draglinor då, eller i mitt fall snarare spikreglar på draglinorna eftersom jag kommer höja innertaket med 125 mm och då får halvsynliga draglinor
Det blir en juste effekt, och dessutom får jag några cm extra takhöjd mellan draglinorna...
/K
Vill dock inte sätta det på draglinorna allena, då de ju har cc 1200 mm - jag tror att det kan bli lite rangligt om det bara är fäst o två st draglinor då, eller i mitt fall snarare spikreglar på draglinorna eftersom jag kommer höja innertaket med 125 mm och då får halvsynliga draglinor
Det blir en juste effekt, och dessutom får jag några cm extra takhöjd mellan draglinorna...
/K
Hmm... Draglinorna har cc120? Jag har cc60 (cc120 draglinor och bärlinor mittemellan) där loftet är men du kanske inte köpte till loftet? La dit isolering direkt ovanpå innertaket för att kolla om det "buktade" neråt men det verkar inte bli några som helst problem. Panelen är 95x11 (heter den tjockleken hyvlad halvtum på byggspråk månne?). 120cc kanske är i längsta laget för 11mm panel. Halvsynliga draglinor låter som en häftig/snygg inredningdetalj tycker jag som samtidigt som du säger skulle ge högre takhöjd. Smart tänkt!!! Har du tänkt ut något smart sätt att dölja de, i mina ögon, hiskeligt fula "spikplåtarna" som sitter på draglinorna vid "väggkanrterna"? Bara måla över? Klä in hela draglinan med gips?
/M
/M
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Nej jag köpte ju inte loftet - så därför får jag fixa allt själv därMaxen skrev:Hmm... Draglinorna har cc120? Jag har cc60 (cc120 draglinor och bärlinor mittemellan) där loftet är men du kanske inte köpte till loftet? La dit isolering direkt ovanpå innertaket för att kolla om det "buktade" neråt men det verkar inte bli några som helst problem. Panelen är 95x11 (heter den tjockleken hyvlad halvtum på byggspråk månne?). 120cc kanske är i längsta laget för 11mm panel. Halvsynliga draglinor låter som en häftig/snygg inredningdetalj tycker jag som samtidigt som du säger skulle ge högre takhöjd. Smart tänkt!!! Har du tänkt ut något smart sätt att dölja de, i mina ögon, hiskeligt fula "spikplåtarna" som sitter på draglinorna vid "väggkanrterna"? Bara måla över? Klä in hela draglinan med gips?
/M
Jag håller på att sätta kortlingar så troligen blir det lättast att spika innertaket i dom - då blir förstås panelen på andra ledden - men det spelar nog ingen roll.
Ja spikplåtarna har jag också funderat över. Spacklar man så måste man ju måla med täckande färg, men det kanske vi skall göra iaf. Alternativt får man klä in dom med ngn slags list eller ngt - om man kan få det snyggt. Det är ju bara ca 5-8 cm som synd när man har satt innertaket - men iaf.
Det finns ju fejkbjälkar (á la gamla 1600-tals hus) som man kan klä in dom med också. Dock är det tveksamt om det finns såpass stora dimensioner att de når runt hela 220-bjälken. Vi har sådana hemma i radhuset (fick en glipa i taket när jag tog ned en vägg. Dom är gjorda av "betsad" cellplast - ser ruggigt naturtrogna ut. Folk tror mig inte när jag säger att dom är fejk förräns som knackar på dom
Dessa köpte vi på Bauhaus 2003 - kanske finns "högre" modeller, för dessa är typ 120x120 eller 100x55 yttermått, med en urfräsning på ca 90x90 eller 70x25 - men det finns troligen andra modeller också som sagt.
Typ:
http://www.lundbergs.com/WebArchive/ImageBank/produktbilder/Medium/18353.jpg
Fast utan de förskräckliga "nitbanden"...
/K
Har stått och fingrat på dessa fejkbjälkar på Bauhaus men inte hittat 220 storlek. Håller med om att de är väldigt naturtrogna men det tar emot lite att "förpesta" mitt trähus med cellplast det första jag gör. Blir troligen att spackla och täckmåla i vitt.klaskarlsson skrev:Nej jag köpte ju inte loftet - så därför får jag fixa allt själv där
Jag håller på att sätta kortlingar så troligen blir det lättast att spika innertaket i dom - då blir förstås panelen på andra ledden - men det spelar nog ingen roll.
Ja spikplåtarna har jag också funderat över. Spacklar man så måste man ju måla med täckande färg, men det kanske vi skall göra iaf. Alternativt får man klä in dom med ngn slags list eller ngt - om man kan få det snyggt. Det är ju bara ca 5-8 cm som synd när man har satt innertaket - men iaf.
Det finns ju fejkbjälkar (á la gamla 1600-tals hus) som man kan klä in dom med också. Dock är det tveksamt om det finns såpass stora dimensioner att de når runt hela 220-bjälken. Vi har sådana hemma i radhuset (fick en glipa i taket när jag tog ned en vägg. Dom är gjorda av "betsad" cellplast - ser ruggigt naturtrogna ut. Folk tror mig inte när jag säger att dom är fejk förräns som knackar på dom
Dessa köpte vi på Bauhaus 2003 - kanske finns "högre" modeller, för dessa är typ 120x120 eller 100x55 yttermått, med en urfräsning på ca 90x90 eller 70x25 - men det finns troligen andra modeller också som sagt.
Typ:
[länk]
Fast utan de förskräckliga "nitbanden"...
/K
/M
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Häromveckan såg jag en sak som faktiskt var ganska snygg. I en festlokal i en villa (från typ 1950-60 tal) hade dom tilverkat egna fejkbjälkar av panel med den grova sidan utåt, som dom hade målat i brun lasyr. (Alltså tre st vanliga panelbrädor upp mot taket som man vanligtvis använder för panelen på ytterväggarna)Maxen skrev:
Det fanns förstås skarvar i hörnen, men eftersom den underliggande brädan täckte så såg man bara skarvarna om man tittade noga lite snett underifrån, och dom var inte störande. Dom hade inte försökt patinera detta på ngt sätt, utan bara spikat upp dessa brädor och målat dom (okänd underkontruktion).
Det var faktiskt rätt snyggt. Blev rustikt och lantligt. Det ser inte precis ut som gamla takbjälkar, men man tänkte inte på det utan noterade bara helhetsintrycket (utom jag då som ständigt funderar på ideer för fritidshuset
/K
Klicka här för att svara