Hej alla

Vi gör en utbyggnad på huset med 7 graders taklutning och har velat fram o tebaks vad vi ska ha för tak: falsad plåt eller papp ?

Vi lutar nu åt papp dels pga av att befintligt hus har papp (Som skall fixas nästa år) samt att pengen blir avsevärd mindre (speciellt om vi gör det själva). Det blir även ett striktare, mattare utseende med papp vilket vi gillar.

Frågan är nu: Får man ett tillfredställande resultat med Mataki Självtäck 5000 om man gör jobbet själv??

På utbyggnaden har vi inga takgenomföringar vilket underlättar. På gamla delen har vi det men där är också lutningen ca 20 grader gissar jag på.

Vad säger ni?

Pappskallen tycker säkert att man ska anlita en entreprenör men dom har ju aldrig tid samt att det blir dyrt....

/ PatrikJ

Min erfarenhet är att det blir förvånansvärt lite dyrare om man anlitar en takläggare för att göra ett riktigt papptak. Självtäcken är ganska dyr. Och det blir bättre, tveklöst, även om det säkert blir okej även med självtäcken.

OK.

Jag får helt enkelt ta in priser på det så att jag blir övertygad om det ena eller det andra.

/ Patrik

PatrikJ skrev:
Pappskallen tycker säkert att man ska anlita en entreprenör
Precis!

Får väl dock utveckla resonemanget lite..........

1: precis som jon_h skriver så är prisskillnaden ganska liten om man jämför, vilket för mig innebär att självtäcken är hutlöst dyr iom. att den rent tekniskt sett är en betydligt sämre produkt (kvaliteten i allmänhet)

2: OM du skulle misslyckas och det läcker så sitter du tråkigt till, har du anlitat en entrepreprenör är det ju dennes problem (även om det till sist givetvis drabbar dig.)

3: precis som du redan insett är kruxet vid genomföringar och dylika hinder, där gäller att man vet hur man ska bete sig annars är risken stor att det går åt pipan.

4: Precis som du beskriver så är det stora problemet att få någon som överhuvudtaget kommer och lägger taket, hur man ska få bukt på det problemet vet jag faktiskt inte, men förklarar man att man gör en utbyggnad så bör en seriös firma förstå att man inte kan vänta hur länge som helst, så arbetar vi iallafall, omläggningar (där inte läckage förekommer) däremot får i dagsläget vänta på obestämd tid.

Det var några tankar från mig..............

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.