Då förstår jag lite till.
Att det sedan finns olika sätt att lösa det är ju nästa sak. Att vika in skorstenen sista halvmetern för att få den att gå fritt från takstolen med 2 15 gradare eller möljigen 30 gradare är ju inte gratis men är de verkligen så dyra att det tar ut kostnaden för beräkningar och om byggnation av takstolen? Om du nu ska vika på vinden så blir det ju krökar iaf. Är väggen tjock så kommer inte mycke synas på andra sidan och som sagt det är ju i takvinkeln.

Satsa du på att växla av takstolen. Det är ju ingen dramatisk operation, även om det behövs lite räknande. Man avväxlar ju takstolar vid trappor och takkupor, så det är inget konstigt.

snuttjulle: Såg nå pris på 4700kr för en komplett krök..tror det var ink moms.

andersmc: Precis!

Kommer klara mig helt utan krök...köper en del virke istället.

Tiden går sakta när man väntar på leverans...

Roade mig med att rita upp det i 3D, så man kan labba lite innan man sätter sågen i virket...
takstolar6.jpg
takstolar7.jpg
takstolar8.jpg

Snailman
Skulle det inte varit enklast sätta en takstol på var sida om skorstenen, men är kanske lite sent för det...

Nja, lyckas få in virke till två takstolar, och skotta undan spån och komma åt ute i hörnen är ingen lek..
Som jag kommer göra nu är betydligt mindre jobb, och det kommer hålla, då vikten går ner i stöttorna och ner i innerväggen som är under takstolen. Dessutom blir det ju bär från angränsande takstolar.

Tiden går sakta när man väntar på leverans...

Roade mig med att rita upp det i 3D, så man kan labba lite innan man sätter sågen i virket...
takstolar14.jpg
takstolar15.jpg
takstolar16.jpg

Snailman
Vilket program har du ritat dem i?

Å nu eldas det äntligen för fullt...
Handol32A_fire.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.