Byggahus.se

Premodul skorsten genom takstol...

9k läst  24 svar

1. L
    Medlem Nivå 3
    Hej,
    Skall montera in en braskamin och en premodul skorsten från nibe/handöl.

Givetvis är det ju en takstol precis där skorstenen skall upp....hur gör man ?
    1plans villa med 27graders taklut byggt -82 (kallvinda med spånisolering, råspont, tegeltak)

Får man kapa av en takstol...och förstärka ?
    Gå förbi med en krök bli knepigt/fult...isåfall måste ju den sitta innan innertaket...

2. A
    Medlem Nivå 15
    Det går att växla av en takstol om man måste. Ta dit någon terkniskt kunnig att räkna på det.

3. L
    Medlem Nivå 3
    Jo får nog göra det....men säkert någon här som vet hur man brukar växla av en 27graders takstol av modellen nedan.

Ideer som jag själv tänker på är.
    1. Smäll på 20cm tjocka distanser på sidorna(långa distanser), sen på med samma dimension som takstolen på varsin sida.
    Man kan ju bulta ihop rakt igenom distanserna med X antal bultar(gängad stång av grövre modell).

2. Slå kortlingar till angränsade takstol....samt två längre kortlingar där man kapar av(som den avkapade ytan kan "hänga" i), så får den stöd i angränsande takstolar.

Förslag 1. känns lite klumpigt...stora distanser blir det.

Förslag 2 ritade jag in nedan...då kan man ju slå dit stöttor och vissa kortlingar innan man kapar...
    Bilden nere till höger blir ju x 2(den mot yttertak...samt den mot innertak)

4. A
    Medlem Nivå 15
    Nu är ju jag inte byggnadstekniker, men jag tror inte alls på modell 1, att växla av "på höjden". Man förstör geometrin fullständigt. Det är mera som modell två, där du utnyttjar de intill-liggande takstolarna.

5. M
    Medlem Nivå 1
    Är inte alls kunnig, men kan man inte sätta en vinkeldel på en premodulskorsten för att bli av med problemet?

6. L
    Medlem Nivå 3
    Jo fast..."Gå förbi med en krök bli knepigt/fult...isåfall måste ju den sitta innan innertaket..."

7. snuttjulle
    Medlem · Nivå 11
    Att bygga om takstolar för detta låter ju helt sjukt. Bättre att flytta kaminien eller ta en krök på röret. Kan ju inte vara så mycke den ska flyttas åt något håll eller blir det helt fel?

8. L
    Medlem Nivå 3
    Precis helt fel...då väggen går i samma riktning som takstolen så kan jag bara flytta kaminen rejält ut från väggen, blir ju inte snyggt.

Bygga om en takstol är ju inte hela världen, om det finns en bra standardiserad lösning som anses OK.

googlade fram detta.
    "Vad gäller konstruktionen är en tumregel att man brukar kunna växla av en enda takstol på de två intilliggande. Ska du ta bort två eller fler takstolar i rad, behöver du lägga in förstärkande balkar som håller upp taket. Balkarna i sin tur behöver vila på något på betryggande sätt, vilket brukar kunna lösas genom att man placerar stöden (pelare) mitt över mellanväggarna i nedre planet. "

9. snuttjulle
    Medlem · Nivå 11
    Visst går det att växla av men det krävs säkert mer än bara en "standard" lösning då både topp delen och botten ska kapas. Sedan är det ju så att detta måste beräknas och godkännas med bygganmälan för att säkra att det blir rätt gjort.

10. L
    Medlem Nivå 3
    Kaminen är redan beställd...nödlösningen är byta vägg, dock så vill vi inte det.
    Går ju sätta krök så jag bara beöver kapa den undre delen...

OBS! Ej skalenlig.

Skall in med denna, med tillhörande modulskorsten(PREMODUL SKORSTENSSYSTEM).

11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Hur är skorstensanslutningen på denna modell?
    Det går ju ofta att ansluta skorstenen både bakåt och uppåt.

Ett alternativ till att "flytta fram" kaminen kan kanske vara att "flytta bak"
    skorstenen, in i väggen.

Är det ett sovrum bakom?
    Alternativt gör en nisch in i väggen och bakomliggande rum för
    hela kaminen. Kan kanske kombineras med hyll- eller garderobsbygge där.

Om takstolen behöver kapas, ser det ut som om väggen bakom kaminen i
    undervåningen kan hjälpa till att ta lasten enligt din "vänstra skiss". Om väggen
    kan göras bärande mht dess uppbyggnad och underlag.

Lycka till! //KoW

12. L
    Medlem Nivå 3
    Skulle gå dra skorstenen bakåt, men sovrummet skulle bli mer svårmöblerat(bara ca 9kvm stort), garderober finns redan på bakre väggen....(där går även skorstenen till pannan).

Göra väggen bärande...är det bara säga till den, nu hjälper du till...(reglad innervägg, spånskiveväggar 9cm tjock)?
    Är valv så stabiliteten är ok, samt att det är en likadan vägg i källaren rakt under.

13. L
    Medlem Nivå 3
    Har nu fått flera expert utlåtande och även av en som kikat på ritningarna.
    Kommer lösa sig...blir att ta i så det blir rejält förstärkt.

Tar gärna lite mer jobb, än att gå å vara förbannad på att kaminen inte står där jag vill ha den.

14. snuttjulle
    Medlem · Nivå 11
    Tittar lite på ritningen och är inte riktigt med.
    Ska du ha skorstenen rakt upp från kaminen? Sitter då inte väggen rakt under takstolen? Borde den göra och då kommer ju inte skorstenen gå igenom takstolen.
    Ska skorsten gå bakåt först och sedan döljas i väggen? Då förstår jag att du inte vill ha någon krök ut i rummet igen.
    Står nu inte takstolen rakt på väggen borde det gå att vinkla in skorstenen bakåt några grader lagom under takstolen och sedan rakt upp. Har du då garderob på andra sidan används oftast inte de hörnet högst upp i taket iaf.

15. L
    Medlem Nivå 3
    Takstolen går inte mitt ovanför väggen....den hamnar 13cm utanför väggen och slutar 23cm utanför(10cm inkl strävor).
    Skorstenen skall gå rakt upp (fullt synlig) där den runda ringen är på kaminen på bilden....mitt i prick!

Snyggast hade ju varit att ansluta bakåt och dölja skorstenen i rummet bakom(det röstades dock ned, av både mig och sambon, då rummet blir svårmöblerat...redan för litet).

Garderoberna är inte mot baksidan av den väggen...utan på motsatt vägg (syns på bilden...fyrkanten närmast hjärtväggen är schakt till pannrummet).

Det funkar helt klart att gå förbi med böjar, dom är dock svindyra. Sen blir det inte lika snyggt...

Så jag tar hellre ett jobb med att avväxla, då det inte syns och är fullt genomförbart...inte så märkvärdigt, men beror ju på vad man jämför med...tar lägre tid än och koka kaffe, men är gjort på en dag.