Hej,

På mitt garagetak (byggt -78) ligger ett ca 5cm tjockt lager grus ovanpå någon typ av papp/duk. Eftersom gruset i princip blivit en tjock matta av mossa pga dålig skötsel skulle jag vilja ta bort det. Dock hävdar en granne att gruset måste ligga där som skydd mot solljus. Har min granne rätt? Kan tilläggas att besiktningsmannen nyligen anmärkte på mikrobiell påväxt i garagetaket..

Är takkonstruktionen sådan att den är gjord med grus så finns där en funktion. Men du borde ju kunna ta bort det och ersätta det med nytt - och på samam gång inspektera duken under...

/K

Jo, det är just funktionen jag är ute efter. Det verkar inte vara någon som kan ge någon annan motivation än att "det skall vara så". Kanske någon som kan tipsa om någon site eller bok om takkonstruktioner där man kan hitta svaret?

Det beror på vad du har för typ av tätskikt under gruset. Är det gummiduk har det även en funktion som tyngd så att gummiduken inte blåser bort. Är det papp under är det nog mest en estetisk sak.

Duken under torkar om den utsätts för ljus. Hade liknande tak på ett ställe jag hyrde det läckte som ett såll :(

Grus används även som brandskydd på tak, men om det är nödvändigt på ett villagarage vet jag inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.