Byggahus.se

takfotsplåt

1. D
    Medlem Nivå 2
    Hur ska en takfotsplåt monteras. Ska bockningen av plåten ligga i kant med sponten eller ska den gå lite utanför. Ska plåten ligga an mot rännans innerkant eller inte?

Tack på förhand.

2. pappskallen
    Medlem Nivå 10
    På låglutande tak monterar jag den ca 1 cm utanför råsponten, lägger en plåt temporärt i vatje ända och kritslår emellan så det blir rakt.
    fotplåten ska enl. mig inte vidröra rännan överhuvud taget.

3. L
    Medlem Nivå 2
    Tänk även på att eventuellt skjuta ut takfotsplåten så att du kan skicka upp en takfotsbräda bakom plåten. Jag har satt plåten på det viset och dragit ut den så att takfotsplåtens nedre bleck ligger mitt över centrum på hängrännan.

4. B
    Medlem Nivå 1
    Min takläggare har lagt plåten ovanpå nedersta bärläkten. Är det tokfel? I vilket fall ser det bra ut och han påstår att plåten inte har någon praktisk betydelse. Har han rätt eller fel?

5. wertok
    Medlem Nivå 8
    Var rinner då det vatten som hamnar på pappen? Inga mängder förhoppningsvis men ändå? Har du foto?

6. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Han har rätt i att plåten mest har en estetisk betydelse, dessutom så kommer ju det vattnet som rinner på pannorna att ledas rätt.
    Det vatten som ev kommer in under pannorna kommer iofs. rinna ut under plåten vilket ju kan tyckas fel, men det handlar inte om några stora mängder, och har man dessutom dragit ner u-pappen i rännan så hamnar ju det vattnet rätt ändå

7. A
    Medlem · Nivå 16
    Ett märkligt uttalande av en takläggare. Plåten har verkligen praktisk betydelse.

8. pappskallen
    Medlem Nivå 10
    Inte i detta fall då det vatten som kommer under pannorna rinner ner i rännan ändå (såtillvida att man lagt ner pappen i rännan annars kommer det ynka lilla vattnet mellan rännan och pannbrädan)spelar det ingen större roll.

när det regnar mycket och blåser då gör den nytta för då kommer det mycket vatten från taket och en del skulle kunna komma innanför rännan, men plåten hindrar det mesta.

9. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9
    Den estetiska effekten av att göra "fel" och lägga upp plåten på läkten ska inte förringas. Då slipper man se den halvfula läkten under de vackra pannorna...

Jag har naturligtvis gjort rätt eftersom jag inte törs annat. :)

10. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13
    Jag släppte ut pappen så att den når ner i rännan, här rinner ju endast väldigt lite kondensvatten (om ens något). Min "takfotsplåt" monteras sedan så här:

11. P
    Medlem Nivå 4
    När jag byggde så sa man att pappen (eller takfotsplåten) INTE skulle gå ner i rännan för att man skulle kunna upptäcka att takpannorna läcker vatten någonstans.

12. S
    Medlem Nivå 7
    Om pappen är utdragen 2-3cm utanför sponten släpper droppen där och droppar ner mellan ränna och tak.

Så gör vi och många med oss, fotplåten läggs uppe på sista bärläkten.

13. B
    Medlem Nivå 1
    Det verkar alltså finnas lika många varianter som det finns tak. Nästan iaf. :)

14. simpen
    Medlem Nivå 2
    Givetvis lägger man en takfotskil längst ner och sen fotplåt.U-pappen kommer sen ovanpå det.
    Så gör vi som kan ;-)

15. P
    Medlem Nivå 9
    tanken med takfotsplåten är ju att förlänga livslängden på sista biten av underlagstaket.
    En papp som går ut och är "löst liggande" utsatt för väder och vind håller inte i längden. pappen blir spröd och trasas sönder. Man skall oxo limma fast pappen mot plåten.