Hej..

Ska snart starta det största projektet hittils på husfronten...

Såg på en hemsida att dom sålde begangnat lertegel för över 100kr/kvm...!?

Är det verkligen någon som köper det?

Jag har lertegel liggandes på taket nu, enkupigt från 1930. Byggytan är 60kvm har ej räknat takytan ännu...

Vi har tänkt kasta allt så slipper vi allt krångel, är detta något vi kommer att få skämmas över sen??

Ja.

Sälj pannorna för 3-6sek per styck istället. Har du något riktigt unikt på taket kan nog priset bli högre om du har lite tålamod med att hitta rätt köpare.

När proffs räknar på takbyte, så visar det sig att det är billigare att byta ut ett tegeltak än att återanvända det även om teglet är i gott skick.

I ena fallet kastar man ner pannorna via störtschakt eller liknande rakt ner i en container, i andra fallet skall de tas ner förskitigt, sorteras (kasta dåliga pannor), lyftas upp på taket igen (maskinhyra, brukar ingå i priset när man köper nya).

Den rationella hanteringen med att slänga dem blir så mycket billigare att det inte lönar sig att återanvända pannorna.

Har själv funderat i dom här banorna (bla i http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/62428-ide-att-saelja-gamla-takpannor.html) och för tillfället drar jag slutsatsen att det enklaste alternativet är att hiva dom i en kontainer. Att annonsera för att MÖJLIGEN hitta rätt köpare, passa in tid med köpare, släkt och vänner och väder för att tjäna ett par tusenlappar känns inte lönt.

Jag har kommit till samma slutsats som Akila. Om man anlitar hantverkare vitt så lönar det sig tyvärr inte att behålla de gamla pannorna. Orkar man göra jobbet själv eller hittar annan billig arbetskraft så kan det däremot löna sig. Jag hivade själv ner 150 kvm fina gamla tegelpannor från Heby Tegelbruk i en container. Det kändes verkligen inte bra. Men vad ska man göra? Jag satte in en annons på Blocket, men INGEN hörde av sig trots att pannorna var nästan gratis...

jag sålde mina för 3kr st..

Har själv stora problem med att hitta köpare till mina "börringe falsad enkupa", så det blir nog till att använda som utfyllnad på tomten... synd...

R.

Detta med att proffs alltid kastar tegel håller jag inte med om. Gissar att www.mtak.se gör något olika hur huset står. Mitt i smeten i Stora städer kan det säkert varar lättare att ställa på pall och sedan komma med kranbil och lyfta ner än att springa runt på stora tak för att komma dit det ska kastas ner i röret ner till gatuplan. Men visst villor där man lätt kan kasta raka spåret utan risk att träffa fotgängare eller bilar så är det nog billigare att lägga nytt.

Annars lägger man ut en annons om taktegel för 1kr/st där köparen ombesörjer nedplockning, se bara till att skriva ett ordentligt kvitto där det står att det är köparens ansvar, ifall att han skulle ramla ner....

dumsnålt enligt mig.
skicka *skiten* i bingen å köp nytt.
om du nu inte vill göra allt själv.
du kommer sen ej att byta ditt tak mer i ditt liv om du köper nytt tegel igen.
köper du betongpannor , ja då e det dax igen om 25 år ca.
lertegel håller i ca 50 år.
allt e givetvis beroende vart man bor, hur utsatt taket är me skog, havsvatten m.m.m

mvh
snickar estwing

Vi spände upp en pressening i ställningen som pannorna fick åka ner för (som en rutschkana) där nere stog det 2 damer och plockade pannor... Tror max 5-10st gick sönder.. Gick lika fort som att kasta dom i en kontainer...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.