2 840 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Ensam med taket
Ska spika/skruva träinnertak och kommer ej underfund med hur jag ska fixa det ensam.Det är väl den FÖRSTA spontade brädan som är viktigast?Hur mycket utrymme mellan den och sidoväggen ska det vara(=där man sätter en kil)? Hur sätter jag brädan när den är så long(4-5 meter) och den börjar gunga?Ska jag hålla i mitten,då ramlar kilen?Måste jag skarva på takstolen eller går det att skarva mellan takstolarna (bara isolering på taket=ingen tyngd)?
Det är inte säkert att det är bäst att börja vid ena väggen. Det kan ibland vara lämpligt att börja i mitten, och sedan arbeta sig ut åt sidorna.
För att hålla brädan på plats vid monteringen kan man skruva fast en bit regel i takstolen. Sen kan du haka på brädan på regeln.
För att hålla brädan på plats vid monteringen kan man skruva fast en bit regel i takstolen. Sen kan du haka på brädan på regeln.
Då jag spikade upp mitt innertak började jag med första plankan mitt i rummet. Det gjorde jag för att jag ville ha takdosan mitt i plankan. Var lite kruxit att få upp första plankan och rikta in den så det blev lika långt mot båda väggarna, men sedan den var på plats gick det ganska bra.
Bra tips,tackar! Skarvade ni alltid på takstolen? Hur många mm ska vara mellan första brädan och väggen?
nu vet jag ju inte vad du skall sätta upp men, jag satte upp 12 kvm tak förra sommaren själv, använde spikclips från byggmax, de var lite kraftigare än de vanliga.
som stöd vid "andra" änden hade jag en regel som lutade mot väggen rätt nära taket, la upp ändan på den och ställde mig på andra sidan, dock bara 360 cm plank.
som stöd vid "andra" änden hade jag en regel som lutade mot väggen rätt nära taket, la upp ändan på den och ställde mig på andra sidan, dock bara 360 cm plank.
Klicka här för att svara