Hej

Jag renoverar ett timmerhus ifrån slutet av 1800 talet. Har öppnat i nock (tagit bort krypvinden med spån).

Bilder finns på www.nyström.com
Taket är spontat med läkt ovanpå och därefter tegelpannor. Taket är i relativt bra skick och jag kan inte hitta någon fukt under sponten.

Jag har lite funderingar på hur jag skall gå till väga då det är första gången jag arbetar med tak, kommentera gärna om jag kan göra på något bättre vis:

Takstolarna är cirka 120 mm höga. Bygger jag bort 25 mm luftspalt och skiva blir det cirka 90mm kvar att issolera. Jag bygger då på takstolarna med 45x70mm regel och får ytterligare 70mm och issolera, d.v.s. sammanlagt 160mm.

1. Mögelstoppar spikas en mellan varje takstol på taksponten cirka 20 cm ifrån nock. Det är 6 takstolar. Blir sammanlagt 10 mögelstoppar. Borrar flera hål under varje mögelstopp för att inte förstöra spontens hållbarhet alltför mycket.
2. Läkt 45x25 placeras längstgående bredvid takstolarna för att bygga en luftspalt som är 25mm hög.
3. Antingen Plywood/Masonit/Oljeboard skruvas fast mot läkten.
4. Takstolarnas höjd byggs på med 45x70 reglar.
5. Isolering med 160 mm gulfiber.
6. Åldersbeständig plast häftas upp efter isoleringen.
7. Undertaket, gipstak alternativt träpanel skruvas/spikas upp på de förlängda takstolarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.