Vi har äntligen hittat en målare som tagit på sig att måla vårt plåttak. Allt lät bra när han fick uppdraget, men sist jag pratade med honom svamlade han om att viss plåt ska andas medan annan plåt inte behöver det, och att han inte visste vad det var för plåt vi hade på taket.

Han vill inte lämna någon garanti, och det kan jag förstå, men han har gjort mig jäkligt nervös nu. Jag tror inte att han vet vad han håller på med. Tyvärr finns det ingen annan som vill måla taket, vi har försökt sedan i fjol och nu är alla uppbokade ett år framåt, eller två.

En annan målare pratade om att färgen skulle vara av en viss typ (innehålla ett visst ämne), men det var i somras och jag minns inte vad han sa.

Är det någon som vet om typen av färg och typen av plåt måste stämma överens på ett särskilt sätt, eller om det bara är ett bra underarbete som är viktigt?

Ska all rost bort, eller skrubbar man bara rostfläckarna så gott det går och rostskyddsmålar sedan?

Du skall inte kontakta en målare för att måla plåttak, det sköter plåtslagarna eller speciella takmålare. Och ja du skall ha speciell färg lämpad för plåttak, det skiljer dessutom på färg för plåtfasader och färg för plåttak, då det är helt andra krav på taket (bla kan det ju stå vatten på taket, även om det är brant tex bakom skorsten mm).

Du har nog anledning att vara lite misstänksam mot din målare. Varför vill han inte lämna garanti?
Ring en plåtslagare och diskutera saken.

kolla admatech.se dom har det mesta specialfärger till salu och även en entrepenad.

Är själv plåttaksmålare. Använder mig alltid av Kirjo plåttaksfärg. Det är ingen skillnad på plåttyp bara den har stått i minst 2 år omålad efter den lades. Detta beror på att galvaniseringen eller förzinkningen ska ''mogna''. Ett bra underarbete och lite Kirjo plåttaksfärg så håller taket i minst 20 år innan det behöver målas på nytt.

Olika plåttaksmålare använder olika metoder gällande rost. det vanligaste är högtryckstvättning och sedan stryka på någon slags rostskydds primer på rosten.

Den plåttaksmålare du har haft kontakt med tycker jag inte du ska anlita... Ger själv alltid 10 års garanti på mina arbeten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.