Byggahus.se

Kan man ha masonitskiva på tak?

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hejsan

Jag tänkte chansa på att bli medlem i detta forum då det verkar vara fullt med folk som har enormt mycket kunskap och kanske kan svara på en fråga från mig.

Jag och min pojkvän köpte hus förra året och märkte efter regnandet att det läckte in vatten ute i hallen.
    Hallen är en extra tillbyggnad på vårat hus och det har ett eget tak.

Vi följde då råd av förra ägaren och lade på mera kallsfalt. Men detta året så började det läcka igen. Min pojkvän tog sig en titt och de som hade byggt det har inte satt dit fotplåt så att ja det har ju runnit in en del vatten under den pappen och asfalten som låg. Och efter att nu ha tagit bort det så ser han att en bräda näst längts in mot huset även blivit lite skadad.

Så det vi undrar är om man kan lägga på en masonitskiva ovanpå dessa brädor?
    Givetvis låta det torka helt men innan man lägger på papp och yttetaket lägga på en masonitskiva som extra skydd ?

Jag hoppas jag förklarar någorlunda annars så får jag dra in min pojkvän från taket så han kan förklara :)

Tack på förhand

2. J
    Medlem Nivå 15
    Jag kan inte se att det är någon mening att lägga en masonitskiva på råsponten (brädorna) innan ni pappar om. Ni har ju redan två lager som skyddar mot vatten, yttertaket och pappen under. Det räcker gott, om det är rätt utfört.