Håller på med storrenovering och skall ta hela 5 hål i taket, kupor, veranda skorsten och köksfläkt. Har etrnitplattor 40x40 som det är lika bra att plocka ner alla eftersom som vissa kanske vet så ligger de om lott med dolda spikar.

Under eterniten ligger ett gammalt listtäckningstak och under det är det ett sticketak. Pappen till listtäckningen är väldigt gammal, håller visserligen tätt men jag är rädd för att med alla hål som skall tas så kommer det garanterat att spricka någonstans och förmdligen läcka också. Ett nytt listtäckningstak hade naturligtvis varit fint om det nu inte hade varit för att det är en kringbyggd gård med eternit på alla tak. Så eterniten skall läggas tillbaka.

Tänkte ringa Icopal på måndag för rådfrågning men det kanske finns någon kunnig här som kan dela med sig? Bra hade ju varit om man hade kunnat lägga någon form av papp eller annat direkt på den gamla pappen. Vad säger ni?

Jag skulle inte lägga tillbaka eterniten, utan fundera på shingel i lämplig färg istället. Det skall tydligen också finnas moderna skivor skivor som ser ut som eternit men utan asbest.
Om inte det är något jag inbillat mig så kan ju det vara ett alternativ kanske.

Jag skulle dessutom fundera på att riva bort allt och lägga spontat undertak.

Tack för synpunkterna. Har ännu inte fått tummarna loss att ställa frågan till Icopal.
Gården är som sagt en kringbyggd gård med 4 byggnader och alla med eternittak. Att lägga shingel eller en annan typ av tak skulle bara se konstigt ut.

Att riva bort allt skulle skapa en massa merarbete som jag helst vill slippa. Dessutom är sticketaket i perfekt skick så kan man lösa det på annat sätt så föredrar jag nog det.

Om ingen annan kommenterar så åtekommer jag med svar hur jag gör, mest för att fylla på fråge/kunskapsbanken om någon annan skulle råka ut för samma sak

Kul att du tänker lägga tillbaka eterniten, den håller på att försvinna. Tycker att de fyrkantiga plattorna är riktigt vackra!

Det är svårt att säga något om man kan lägga ny papp på den gamla utan att se hur det hela ser ut. Har själv grejat en hel del på gamla tak och den gamla pappen dammar något fruktansvärt när den ska tas väck, dessutom sitter en miljard gamla spik som måste bort också för att inte stika hål på den nya pappen. Så jag förstår att du gärna hade haft kvar den. Den jämnar ju även av spåntaket något.

Kanske kan du stryka den gamla pappen med tjära en omgång innan du lägger på ny papp för att på så sätt få tillbaka lite styrka i den då den ska vara under lag för den nya pappen.

Sen är det väl ganska bra att prata med icopal om deras garantier osv.. (Fast å andra sidan är det sällan man kan utnyttja dem... :) )

mvh plexi

Har nu pratat med icopal. De ansåg att jag skulle riva väck den gamla pappen och bort med sticketaket för att sätta dit råspont och ny papp. Valde jag att lägga ny papp på den gamla så trodde de att Macoflex yap 2200 skulle fungera men lämnade inga garantier. Har även blivit rekomenderad av den lokala byggshopen att lägga oljeboard istället. Har ingen aning om vad detta är för material annat än att de är skivor. Kan detta fungera och hur läggs de samt hur tättas skarvarna?

Kommer i vilket fall som helst inte att riva bort något sticketak i alla fall!

spikers_corner skrev:
Jag skulle inte lägga tillbaka eterniten, utan fundera på shingel i lämplig färg istället.
Varför?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.