Vi hade en vattenskada som nu ska sättas igen till ursprungsskick.
Se bilder nedan
Det är en del avsågade bräder & reglar.
Försäkringsbolaget tar kostnaden minus självrisk.
Enligt dem ska det bli ursprungsskick.
Snickaren har dock endast tänkt gipsa igen & säger att de avsågade bräderna ni ser på bilderna inte påverkar funktionen alls. Stämmer det?

De vill sätta dit en lucka så man framöver ska kunna kontrollera. Det blir fult estetiskt men är väl lämpligt att tacka ja till va?


Öppning i vägg visar oisolerade rör och kablar mot en bakgrund av mineralullsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppet hål i vägg som visar oisolerade elementrör och genomföringar i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppet hål i taket som visar oskyddade elementrör och sporadisk isolering runt rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Brädorna har ingen funktion utan förr hade man gott om billigt trä och klädde gärna in allt med detta. idag gör man inte så. Dessutom ser man på din bild att det är en läkt mellan panelen och gipsen så du kan ändå inte skruva i panelen vilket är den enda fördelen men det bakom.
 
Perfekt!
Tusen tack!
Känns tryggt nu
Angående luckan, bör jag ha en sådan?
Blir så himla fult där, därför jag tvekar
 
Om det nu blir en lucka se till att de löser det snyggt. Ingen standard inspektionslucka bara.
 
Ok men ingen aning hur ngt av alternativen ser ut. Har du ngn länk? 😊
 
Lite OT.

Nu kan jag vara helt ute och cykla. Så kolla med någon som vet.

Men borde inte slangarna i taket vara isolerade? Det handlar väl delvis om risk för kondens på kallvattenslangen.
 
hempularen skrev:
Lite OT.

Nu kan jag vara helt ute och cykla. Så kolla med någon som vet.

Men borde inte slangarna i taket vara isolerade? Det handlar väl delvis om risk för kondens på kallvattenslangen.
Oj det var bra du såg. Kan någon bekräfta detta? De tänker nämligen försöka lösa detta idag.
 
johan ivarsson skrev:
Ja du ska absolut ha en Inspektionslucka!

[länk]
Tack
Ja den såg väl ok ut, kanske inte kan vara så mkt olika modeller/utseende ?
Blir det fult om man tapetserar på den?

Tusen tack för länken!
 
H
tibello skrev:
Ok men ingen aning hur ngt av alternativen ser ut. Har du ngn länk? 😊
Be dom använda en Thonic lucka för dolt montage finns för både 1 och 2 lager gips.
denna är i trä och målas sedan in, blir inte alls lika synligt som vanlig HILA-lucka i plåt
 
  • Gilla
xibeca
  • Laddar…
Perfekt mina vänner!!!
Tusen tack
Det där blir ju perfekt!!!

Bad honom kolla rören och om de behövde vara isolerade mer, han skulle kolla det
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.