Hej
Jag har frilagt 2:à våningen i ett hus byggt 1916.
Det finns en kallvind/skrubb i varje hörn som har använts för bl.a. sommargäster.
Är den vägg, balk som ansluter mot hanbjälken bärande?
Anledningen till frågan är att den i en av 4 fall inte ligger an.
Jag har frilagt 2:à våningen i ett hus byggt 1916.
Det finns en kallvind/skrubb i varje hörn som har använts för bl.a. sommargäster.
Är den vägg, balk som ansluter mot hanbjälken bärande?
Anledningen till frågan är att den i en av 4 fall inte ligger an.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Vi har ett hus från 1913 och där var motsvarande vägg bärande. Väggen stod på bjälklaget som i sin tur flyttade lasten till ytterväggarna. Hur ser takstolarna ut bakom väggen?
Bakom mellanväggen fortsätter takstolarna till yttervägg och igenom den ytterligare ca 65cm.
Min instinkt säger bärande men bevisligen så vilar inte takstolarna på mellanväggen i ett av fallen.
Min instinkt säger bärande men bevisligen så vilar inte takstolarna på mellanväggen i ett av fallen.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bärande eller ej.
Men hanbjälkens uppgift är väl inte att ta upp vertikala laster, utan att stabilisera takstolen,
så den kan ta upp snö- och andra laster uppifrån (t.ex. takteglets tyngd).
Men hanbjälkens uppgift är väl inte att ta upp vertikala laster, utan att stabilisera takstolen,
så den kan ta upp snö- och andra laster uppifrån (t.ex. takteglets tyngd).
Hej
Det är också min uppfattning, till saken hör att taket är byggt med tegel men det blåste av samma år dom huset byggdes(1916) och det har varit plåt sedan dess.
Finns det något konstruktionsexempel där jag kan peta in dimensioner för att se om stödet från mellanväggen behövs?
Det är också min uppfattning, till saken hör att taket är byggt med tegel men det blåste av samma år dom huset byggdes(1916) och det har varit plåt sedan dess.
Finns det något konstruktionsexempel där jag kan peta in dimensioner för att se om stödet från mellanväggen behövs?
Klicka här för att svara