Vi fick nyligen monterat vår contura braskamin med tillhörande premodul skorsten.
Vi hämtade in flera offerter då vi ville få detta bra och fackmanna mässigt utfört.
Vi valde inte det billigaste utan det slutade med en av dom mest väl kända kamin/skorsten butiken i vårt område.

Allt kändes bra och personalen i butiken var proffs och hade svar på alla våra frågor.
Installations dagen kom och allt gick väl bra till en start.

Kamin på plats och håltagning igenom bjälklaget var klart ganska snabbt.
Vår första fundering kom när montören sa att dom hade glömt och ta med regel för att bygga ram mellan takstolarna för genomföringen på yttertaket. Jag sa att jag har lite materialet liggande i vinden så det är bara och ta det som passar. Ville ju gärna att dom skulle bli klara denna dag.

6-7 timmar senare så var allt klart. Montörerna drog och jag fick hit sotaren senare på eftermiddagen.
Sotaren anmärkte inte på något.. Är väl bara brandskyddet han ser på.

Jag tyckte att monteringen av takhuven såg riktigt amatörmässigt ut.. När jag var med på taket när sotaren var där uppe. Gummimattan buktar ut, själva plåt beslaget mot takpannorna känns som den är tryckt långt ner då plåten runt om buktar uppåt, ser ut som om dom försökt slå på plåt kanten för att det skulle passa bättre mot takpannorna, nockpannorna verkar sitta lite högre upp precis där plåtbeslaget går under, saknas skumtäckband mellan plåt och pannor, takpannan i mitten under sitter längre ner?

En närbild av taket med en synbart felmonterad takhuv, bucklor och snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av braskaminens takhuve med synliga defekter och snötäckt tegeltak.
Skapa konto

Amatörmässigt monterad skorstensgenomföring på tegeltak med synlig buktning och snö.
Skapa konto

Dag 2:
Hård vind och pudersnö/snö

Dag 3
Vatten rinner längst skorsten inne. Går upp i vinden och möter följande.

Vatten läcker runt skorstenens genomföring, synlig kondens och rostbrunt avrinningsmärke på golvet.
Skapa konto

Felaktigt monterad takhuv med synliga glipor och snöinfiltration runt kanten, indikerande dåligt arbete.
Skapa konto

Dag 5

Montören kom tillbaka för att ordna takhuven. Var ej hemma men får förklarat att dom monterat en extra gummi matta mellan nock och huv + plus monterat skumtäckband i underkant och sidorna.

Men själva huven ser riktigt dåligt ut.. Är detta accepterat på ett nybyggt hus för flera miljoner? Vad ska man göra? Ska jag ringa en extern besiktningsman? Kräva att butiken gör om allt och gör rätt? Kräva avdrag på priset?

Jag vill gärna betala men vill ju bara ha allt snyggt gjort på taket... Är det bara jag som är kräsen?

Så här ser det ut från håll.. Bilden är tagen idag.
Installation av en Contura braskamin och skorsten på ett tegeltak där plåtdetaljer buktar och passar dåligt mot takpannorna.
Skapa konto

Braskaminens skorsten med plåtbeslag som buktar utåt på ett tak med tegelpannor.
Skapa konto

I monterings anvisningen från premodul står det att ramen mellan takstolarna ska vara av 45x95 virke. Ser att montören har använt 45x70 som jag hade liggande. (Har undertak av masonit board) Takstol med fel dimensionerat virke 45x70 istället för rekommenderad 45x95 med undertak av masonit.
Skapa konto

Snötäckt tegeltak med en synlig skorsten och skyddsräcke under en grå himmel.
Skapa konto

Nu verkar det ju i allafall att det är tätt runt hålet/huven så det är väl mest det estetiska som inte är bra.
Kan det vara så att denna monteringsram inte är dit satt då dom saknade virket till invändiga ramen också.

Illustration av monteringsanvisningar för överbeslag på en fyrkantig skorsten med angivna material och verktyg.
Skapa konto

Är så här dom färdigköpta skorstenarna ser ut gummiduken går ju rätt till lite men ska det bli riktigt snyggt är det en plåtslagare som gäller som gör en måttanpassad skorsten efter taket.
Monteringsram har dom satt den man ser på din 5 bild den är alltid i galv skorstenen är lackerad på båda sidor.
Är det tätt nu så är det mer eller mindre okej det är så här alla färdigköpta skorstenarna ser ut.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Tack för ditt svar.. Men bild nr 5 så ser man den invändiga ramen som är monterad mellantakstolarna + lite av masonit boarden och sedan den galvaniserade takgenomförings stussen. Den jag tror saknas är den ramen som ska snickras runt denna galvaniserade stussen och fästas i bärläkten... Så som ritningen visar. Bifogar en ritning till där du ser den ramen på vind sidan som du ser på bild 5

Ritning över montering av underbeslag för skorsten på tak med text och anvisningar.
Skapa konto

Du får plocka pannor och se men den brukar inte sättas och vet inte riktigt vad den ska göra för nytta sen att nya hus fortfarande byggs med masonit tak förvånar mej lika mycket varje gång.

Redigerat:
Den där gummiduken ska vara ovanför skorstenen inte nedanför.

Eftersom du har boardtak så skulle dom har lagt någon du från andra sidan taknocken ner upp över underbeslagets översida och sidor.

Här är NVI2000 installationsmanual, läs sida 25 och framåt, http://nvi.se/download.asp?id=E7DDA...E=SE+Montageanvisning+NVI2000+utg%E5va+12.pdf

Dom gjorde hålet i boarden lite väl stort, underbeslaget ska ligga på hela boarden och träramen under.

Ursäkta mitt inlägg... Jag menar denna snickrade ram.. Som är markerad med pil. Saknas denna som enligt monteringsanvisning ska sitta i höjd med takbeklädning/takpannorna så finns det väl en risk att huvmanteln kan tryckas för långt ner.?
Känns väldigt knepigt att plåten runt huven ska luta mot skorstenen och inte ifrån.. Kan verkligen contura vara så dumma när dom konstruerar sina saker.
Illustration av snickrad ram runt skorsten markerad med pil, intill takbeklädnad och takpannor.
Skapa konto

• Gilla
Raskus
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Den där gummiduken ska vara ovanför skorstenen inte nedanför.

Eftersom du har boardtak så skulle dom har lagt någon du från andra sidan taknocken ner upp över underbeslagets översida och sidor.

Här är NVI2000 installationsmanual, läs sida 25 och framåt, [länk]

Dom gjorde hålet i boarden lite väl stort, underbeslaget ska ligga på hela boarden och träramen under.
Har inte NVI utan premodul skorsten.

http://www.contura.se/Documents/contura/se/iav/iav_Premodul_skorstenssystem_se.pdf

I premodul manualen så står det att gummiduken ska sitta på den sidan där den är satt hos mig. Illustration av fastsättning av en gummiduk vid ett takgenomföring med detaljerad beskrivning av monteringsprocessen.
Skapa konto

Om du tittar i din manual på sid 20 så verkar det som om det var den biten dom missade i första vändan, då det läkte in.
Ta bort pannor runt om och kontrollera att det sitter någon typ av duk/papp så som visas på sid 20.

Demmpa skrev:
Om du tittar i din manual på sid 20 så verkar det som om det var den biten dom missade i första vändan, då det läkte in.
Ta bort pannor runt om och kontrollera att det sitter någon typ av duk/papp så som visas på sid 20.
Jag ska se om detta är möjligt. Om jag inte minns fel så ska takpannorna fästas men 2 rader runt takhuven och diverse vid 45 graders taklutning

Det har snöat en del så att jag väntar några dagar med att flytta på pannorna.
Men det är ingen som svarat mig om ni tycker att takhuvens utseende är ok? Ska inom butiken imorgon och betala för jobbet. Man vill ju gärna ha det så att det ser ut som att det är yrkesfolk som monterat den... Jag hade nog fått till det bättre själv utan att ha så mycket kunskap om plåtarbeten. Det känns ingen kil att betala för något man är missnöjd med:o

Betala inte om du är missnöjd.
Men som tidigare nämnts. Man ska anlita plåtslagare inte köpa "färdiga" för såna här jobb

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.