N
Hej,
Ska ha en takbrygga på ca 120cm + takstege på mitt klickfalstak.
Finns ju färdigt att köpa, men eftersom dessa ska passa alla möjliga vinklar o tak tycker jag det blir rätt plottrigt.
Vill bygga egen takbrygga och stege av 4mm vinkeljärn + 20mm armeringsjärn som pinnar, rejäla stag och ev. köpta eller hemgjorda falsfästen (klämfästen i samma princip som köpta men med längre kläm-grepp)

Har inga praktiska problem med att bygga detta själv, och det kommer garanterat vara stabilare och sitta fast minst lika säkert som köpt.
Tänkte sen blästra, sprutmetallisera ock sist på med 2k

Men får man egentligen tillverka sånt själv o montera ? :thinking:

Rickard.
Kan inte komma på något som skulle göra att det inte är okej.

Det enda jag eventuellt kan tänka mig är om du bor någonstans där sotarna använder personligt fallskydd att dom skulle kunna gnälla för att det saknas ”godkänd” fästpunkt vilket inte ska behövas med köpt taksäkerhet. Det är dock helt ok att koppla fast sig i allt som håller men det kräver att sotaren ska göra en egen bedömning.

Om det är värt det känner jag mig lite skeptisk till men ;)

Jag skulle nog rekommendera att INTE göra något själv om det inte är frågan om rena kopieringar av falsfästena. Då dessa är typgodkända för ändamålet så är de självfallet utprovade under förhållanden som tillverkarna också ansvarar för. Och dessa fästen ska ha ett specifikt motstånd vid åtdragning för att inte orsaka skador på plåt eller förhoppningsvis inte för löst så att det släpper vid påfrestningar. Alltför hår motstånd och falsfästena kan fungera som konservöppnare istället med allt det innebär.
Men sedan att du håller ner utseendet på övriga delar så att det inte ser ut som en industri, kan jag tycka att är värt ett försök, men frågan om det är godkänt låter jag hänvisa till boverket som lägger ut förutsättningarna för godkännande. Samt ifall de som har tillträde kommer att ge ett godkännande. Men att enbart ha armeringsjärn som steg kan vara vanskligt då det kan bli halt och "obekvämt" att gå på om du inte lägger exempelvis ett par horisontellt för varje steg. Har du väl hand om de som har tillträde, så har du en gång fått ett godkännande så är det fortsatt godkänt framöver också.

N
Noramasen Noramasen skrev:
Jag skulle nog rekommendera att INTE göra något själv om det inte är frågan om rena kopieringar av falsfästena. Då dessa är typgodkända för ändamålet så är de självfallet utprovade under förhållanden som tillverkarna också ansvarar för. Och dessa fästen ska ha ett specifikt motstånd vid åtdragning för att inte orsaka skador på plåt eller förhoppningsvis inte för löst så att det släpper vid påfrestningar. Alltför hår motstånd och falsfästena kan fungera som konservöppnare istället med allt det innebär.
Men sedan att du håller ner utseendet på övriga delar så att det inte ser ut som en industri, kan jag tycka att är värt ett försök, men frågan om det är godkänt låter jag hänvisa till boverket som lägger ut förutsättningarna för godkännande. Samt ifall de som har tillträde kommer att ge ett godkännande. Men att enbart ha armeringsjärn som steg kan vara vanskligt då det kan bli halt och "obekvämt" att gå på om du inte lägger exempelvis ett par horisontellt för varje steg. Har du väl hand om de som har tillträde, så har du en gång fått ett godkännande så är det fortsatt godkänt framöver också.
Själva falsfästen kan jag köpa färdiga och till rätt/mitt tak.
Armeringjärn och vinkeljärn som takbrygga har jag sett på andra äldre tak/större hyreshus.Men kan ju ha vinkeljärn och sträckmetall också. Inget bestämt än vi får se, tänkte mest på om det är tillåtet eller inte och det kanske är bäst att köpa färdigt, men tråkigt o omotiverat dyrt

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.