Hej!
Vi bor i ett funkishus från 38. Bärande väggar är konstruerade i tegel.
Takkonstruktionen är i trä. Vinden är en oisolerad kallvind med självdragsventilation.
Jag var uppe på vinden nyligen och hittade då ”ett pulver” på en soffdyna som just nu förvaras där. Se bild.
Jag förstod först inte vad det var, trodde först det var ett mal-angrepp, och ångrade slarvet i att låta tyg ligga oskyddat på vinden, men när jag tittade upp såg jag små hål i träpanelen. Jag gick omkring lite och kunde hitta skador på flera ställen. Det handlar för det mesta om att ytskikten skavts av eller ätits upp. Fler hål hittar jag också. Se bilder.
Vad rör det sig om? Termiter?
Tyvärr verkar detta vara pågående eftersom jag hittade ”trädamm” som fallit ner från taket.
Senaste gången omfattade renovering av taket gjordes var i slutet av 90-talet, så det är inte otänkbart med en större satsning på vinden relativt snart, men då har jag tänkt om 5-10 år. Då samtidigt undersöka om taket kan höjas och vinden inredas.
Tacksam för inspel angående problemets allvarlighetsgrad och hur ni hade hanterat det på kort och längre sikt.
MVH
Vi bor i ett funkishus från 38. Bärande väggar är konstruerade i tegel.
Takkonstruktionen är i trä. Vinden är en oisolerad kallvind med självdragsventilation.
Jag var uppe på vinden nyligen och hittade då ”ett pulver” på en soffdyna som just nu förvaras där. Se bild.
Jag förstod först inte vad det var, trodde först det var ett mal-angrepp, och ångrade slarvet i att låta tyg ligga oskyddat på vinden, men när jag tittade upp såg jag små hål i träpanelen. Jag gick omkring lite och kunde hitta skador på flera ställen. Det handlar för det mesta om att ytskikten skavts av eller ätits upp. Fler hål hittar jag också. Se bilder.
Vad rör det sig om? Termiter?
Tyvärr verkar detta vara pågående eftersom jag hittade ”trädamm” som fallit ner från taket.
Senaste gången omfattade renovering av taket gjordes var i slutet av 90-talet, så det är inte otänkbart med en större satsning på vinden relativt snart, men då har jag tänkt om 5-10 år. Då samtidigt undersöka om taket kan höjas och vinden inredas.
Tacksam för inspel angående problemets allvarlighetsgrad och hur ni hade hanterat det på kort och längre sikt.
MVH
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Det kan vara husbocksangrepp. Kontakta Anticimex eller vad du har för firma i din husförsäkring gör detta så fort som möjligt eftersom detta är något som ses som allvarligt och kan påverka bärigheten i konstruktionen.
Nu vill jag inte skrämmas, men kolla så du inte har husbock. https://stick.se/skadedjur/husbock/.
Jag hade nog ringt mitt försäkringsbolag och pratat med dom
Jag hade nog ringt mitt försäkringsbolag och pratat med dom
Ok! Ska göra. Har du någon susning baserat på bilderna hur länge det kan ha pågått?
Vi flyttade in för 2022 och besiktning utfördes höst 2020 utan anmärkningar på takkonstruktion/vind.
Vi flyttade in för 2022 och besiktning utfördes höst 2020 utan anmärkningar på takkonstruktion/vind.
Det där är gamla angrepp från insekter som gick på virke med barken kvar. Det är inget problem.
Tack, ska absolut kolla. Men för att lugna mig själv - jag bör kanske i så fall vara tacksam för att vi har ett hus med stenstomme antar jag? Det lär väl minska skaderisken för huset som helhetS Screew skrev:
Det ligger kvar länge och kan ha trillat ner nu.
Du hittar nästan altid den typen av skador som har vankant och inte barkats.
Du hittar nästan altid den typen av skador som har vankant och inte barkats.
Ta säkra framför det osäkra. Jag gissar att du har husbock med i hemförsäkringen. Ring ditt försäkringsbolag och så berättar dom hur du gör med besiktning. Så får du ett definitivt svarL longtimelurker skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jag är ingen expert alls men det verkar som att angreppet är relativt begränsat, den relativt nyliga besiktning u.a talar för detta också. Får man stopp på det i tid så finns det säkert gott hopp. Bra att du såg det... nu ska jag kolla hur det ser ut i mina fastigheter genast.
Ok! Ja det enda jag vet är att trädammet trillat ner från taket senaste året. Men du menar att det kan vara så att skadan uppkom långt tidigare och att trädammet trillade ner först nu av en tillfällighet? Vore ju skönt om det var så.L longtimelurker skrev:
Nu anmält till försäkringsbolaget och det är Nomor som är deras partner för dessa typer av ärenden. Ger en uppdatering när de varit på besök 
Klicka här för att svara