Jag fick mitt plåttak renoverat i veckan. Det var först högtryckstvätt där de skulle få bort lös färg etc. Senare i veckan så målade de taket.
Tyvärr så var det många lösa färg flagor kvar innan målning. Vissa stod rakt upp och var ca 10+ mm höga. I vissa fall så låg "flagan" ner så att den nya färgen inte kom åt ytan under.
De åtgärdade det senare felet genom att skrapa och måla 1 lager färg! De "åtgärdade" de uppåtstående flagorna genom att lägga på mer färg.
De som målade var inte speciellt försiktiga när de klampade omkring. Visserligen är det en ganska tunn plåt och långt mellan läkten. Det blev ett par skador redan vid tvätten , men massvis med veck, stora "bubblor" och mindre "bulor" efter målningen.

De vill nu kompensera genom att dra av lite på priset. Utgångspriset var ca 35000 och de är villiga att dra av 6000.
Är detta en rimlig kompensation?

Övrig info: Jag ska få solpaneler monterade på stora delar av taket senare.

Se bilder för mer information.
 
  • Renoverat plåttak med synliga skador och färgflagor, omgivet av grönska och sjö i gryningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat plåttak med höjda färgflagor och skador efter högtryckstvätt och målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett mörkgrått renoverat plåttak med en synlig skada och lösa färgflagor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat plåttak med synliga skador och färgflagor på hus med uppfälld stege vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plåttak med synliga veck och bula efter renovering, omgiven av träd i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat plåttak med synliga skador som veck och bubblor, och en takränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat plåttak med synliga veck, bubblor och skador efter högtryckstvätt och målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen målat plåttak med synliga vågor och skador, med utsikt över sjö och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vilka jävla klåpare.
Dra av samma summa som det kostar att byta plåtarna så hamnar du på noll kronor att betala för deras arbete.
 
Hur såg det ut innan?
Svårt att se att det går att kräva ersättning för ett nytt om det är så gammalt att det behövs målas..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur såg det ut innan?
Svårt att se att det går att kräva ersättning för ett nytt om det är så gammalt att det behövs målas..
Jag har inga bra bilder på hur det såg ut innan. De jag har är tagna på lite längre avstånd. Här är ett som togs för 2 år sedan.
 
  • Grävmaskin vid tomtgränsen för grävningsarbete nära en husgrund och ny brunnsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en extra närbild efter renoveringen. Det var en mindre yta nära skorstenen som var extra sliten innan renoveringen. De som renoverade sa att mitt tak var i ganska bra skick innan de startade renoveringen.
 
  • Närbild av en renoverad takyta med vågiga, gråa takplåtar och synliga renoveringsspår nära skorstenen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Taket ser helt söndertrampat ut (som i plåt som böjts ner). Hade inte betalat en krona innan det blivit åtgärdat, om firman är orsaken till skadorna.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Taket ser helt söndertrampat ut (som i plåt som böjts ner). Hade inte betalat en krona innan det blivit åtgärdat, om firman är orsaken till skadorna.
Ja, de verkar inte ha brytt sig så mycket om var de gick. Det är långt mellan läkten. Man bör väl gå på läkten eller mitt emellan och på lägsta delen av plåtens "skålning".
De har antagligen gått nära läkten och då viker sig plåten.
Det är även många småbulor på högsta delen av vågformen som plåten formar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.