Hej
Får taket bytt av firma. Material kom idag - vindskivor ser sådär ut tycker mina amatör ögon. Tycker ni de ser ok ut eller bör vi få de/vissa utbytta?

Mvh

• Närbild på vindskivor med grov yta och sprickor, anlänt byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindskivor på trätrall med synliga ojämnheter och flisiga kanter intill en husvägg.
    Skapa konto
  • Närbild på staplade vindskivor med synliga märkningar och en spricka i trät.
    Skapa konto
  • Nya vindskivor staplade på en veranda, synliga ytpåverkningar och märkningar, granskas av husägare.
    Skapa konto
Tyvärr är det så som det mesta virket ser ut nu för tiden. Ingen större skillnad mellan olika leverantörer heller.

Du kan väl be dem byta ut de värsta men du kanske får betala tillägg för det.Jag hade nog själv gjort det. Sedan är det ju ingen garanti för att de inte slår sig och spricker senare ändå. Skitivirke nuförtiden som sagt

• Gilla
klosp11
  • Laddar…
Okej. Tack för svar. Snackar med snickarna och ser om de vill lösa det, om minsta motstånd får jag fixa ett par nya själv. Definitivt inte värt att tjafsa om låter det som.

S
Är de 22 eller 28mm tjock? Tips är att gå på 28mm till vindskivorna!

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Hej
Byt virke till tätt mellan årsringarna och utan märg.
Du får åka själv till bygghandeln och välja ut fina bitar.
Lätt värt det.
Jag har vindskivor (överliggare) som suttit i 62 år som ser intakta ut på håll, och andra som suttit i 33 år och som ruttnat....
/W

Jag pratade med byggledaren. De bytte ut några vindskivor med god vilja.

Nu till nästa problem; de har inte riktigt monterat duken enligt anvisning.

1. De har inte klistrat, häftat eller spikat fast tvärskarvar mer än med läkten.

2. De rundar inte trekantslisten och fäster på utsidan (Som rekommenderas)

3. De har inte tagit bort båda skyddsplast erna mellan våderna (alltså bara tagit bort den ena plasten, så att den andra är kvar)

Hur tycker ni att man ska hantera det? 2/3 fel går ju inte att åtgärda i efterhand.

• Hand drar i skyddsplast på vindduk som är felaktigt monterad utan korrekt fästning eller rätt antal skyddsplast borttagna.
    Skapa konto
  • Takduk monterad under läkter utan att vara korrekt fästad vid tvärskarvarna.
    Skapa konto
  • Delfoto av tak där duken inte är korrekt monterad vid trekantslisten, med synlig skyddsplast och trädetaljer.
    Skapa konto
  • Gilla
LiteForce
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera anlita besiktningsman så fort det bara går.
Jag hade rekommenderat alla som har dålig koll på branschregler och ska investera i takbyte att anlita besiktningsman från första början för att hen ska utföra tre-stegsbesiktning, dvs besiktning i tre steg: 1) När gamla taket rivs så kontrolleras underlag, 2) duk/papparbete och 3) slutbesiktning.
På så sätt minimeras alla möjliga risker för att fel ska uppstå.
I ditt fall kanske för sent för trestegare men du kanske hinner få tag på besiktningsman innan de går vidare med pannor.
Varit med där bekant la om sitt tak för närmare 1mille, och när allting blev klart så tyckte han att det blev "lite" slarvigt gjort. Efter rekommendation beställde han en slutbesiktning som noterade närmare 40-tal fel i protokollet varav 10-15 allvarliga, direkt kopplade till läckage vid första regn.
Firman, som tur, godkände typ 35 fel för åtgärd och de övriga 4-5 vägrade de att åtgärda eftersom de tydligen tog upp vissa saker med beställaren muntligt att det inte gick att göra enligt boken. Men det visste väl inte beställaren att det skulle se så för jäv..igt ut.

Med andra ord värd att kosta på en besiktning, vare sig slutbesiktning eller trestegs- för 7000-15000 kr men så slipper man dyra advokatkostnader, rättegångar, huvudvärk, sömnlösa nätter och allt sånt som ingår i paketet när saker går snett.

S
Om inte de är gjort efter monteringsinstruktionerna från tillverkaren så är nog risken stor att de blir framtida läckage. Antagligen inte omgående men förmodligen i förtid... Jag hade aldrig godkänt så många fel.

Nu ser jag inte klart och tydligt vad det är för typ av duk/papp, men det ser ut att kunna vara en med polyesterstomme. Den jag la på mitt tak hade en plastkant i skarvarna som inte skulle bort (och med en skyddsfolie på motsvarande sida som ska bort). Pappen spikas då i den ena och så döljs spikarna genom att den andra våden klistras över. Så det är inte säkert att den är en skyddsplast som ska bort...

Eftersom all infästning ska vara dold är det viktigt att de längsgående skarvarna INTE spikas! Däremot ska de klistras med ordentligt med asfaltsklister, annars kommer det att läcka in vatten under våden och det blir inte bra!

EDIT: nu kollade jag videon, och den där plasten ska INTE bort, så det är rätt!

I Ingenjör Jesper skrev:
Nu ser jag inte klart och tydligt vad det är för typ av duk/papp, men det ser ut att kunna vara en med polyesterstomme. Den jag la på mitt tak hade en plastkant i skarvarna som inte skulle bort (och med en skyddsfolie på motsvarande sida som ska bort). Pappen spikas då i den ena och så döljs spikarna genom att den andra våden klistras över. Så det är inte säkert att den är en skyddsplast som ska bort...

Eftersom all infästning ska vara dold är det viktigt att de längsgående skarvarna INTE spikas! Däremot ska de klistras med ordentligt med asfaltsklister, annars kommer det att läcka in vatten under våden och det blir inte bra!

EDIT: nu kollade jag videon, och den där plasten ska INTE bort, så det är rätt!
"Infästningen sker i den undre vådens övre frilagda kant. Denna kant saknar skyddsfolie. Överlappande våd tillpassas, infästs och skyddsfolien på klisterkanten i nederkant avlägsnas. Därefter sammanpressas överlappet så att infästningen förblir dold."

Låter inte rätt det du säger, eller missförstår jag? Bara ena våden har skyddsplast, och den ska avlägsnas tycker jag det står.

Japp, bara den ena våden som har skyddsplast! Och den ska avlägsnas! Den våden som spikas har en inbyggd plastremsa som den övre vådens klisterremsa fästs i, men den ska inte bort och är därmed inte en skyddsplast :)

Skyddsplasten är vit, inte genomskinlig... Du har ingen rulle eller spillbit du kan kika på?

I Ingenjör Jesper skrev:
Skyddsplasten är vit, inte genomskinlig... Du har ingen rulle eller spillbit du kan kika på?
Nej, ingen rulle eller spillbit, hittade dock vita plastfilmsbitar lite här och där som stämmer in på det som du beskriver. Jag erkänner mig rättad. Tack!

• Gilla
Ingenjör Jesper
  • Laddar…
Rättad tycker jag är ett tråkigt ord, det är skönt att veta att det är rätt! Särskilt med ett tak, det är ju rätt mycket som står på spel... Hittade en rulle i källaren, en bild på varje ände av samma rulle...

Hand håller gammal rulle av takpapp med synlig längsgående skarv.
Skapa konto
Rulle av takpapp med längsgående skarv som är defekt, ligger i ett rörigt förrådsutrymme.
Skapa konto

Men den längsgående skarven är ju inte OK i vilket fall!

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.