Hej!

Vi har köpt ett hus med omlagt plåttak, plåten är fin och det finns inga läckor. I samband med att taket lades om så gjordes inget åt masonitplattorna som är invändigt mot kallvinden, några av dessa har påväxt och någon är lite trasig och hänger en hel del.

Frågan är; Kan jag riva ut de gamla plattorna och sätta upp nytt inifrån utan att det riskerar att förstöra något? Är ny på detta så förklara gärna som om jag inte kan eller fattar något. =)

Rickard.
Masoniten ligger över takstolarna och under läkten så att riva och montera nytt underifrån utan att det blir en försämring är nog svårt. Är det bara något enstaka ställe kanske man kan trixa lite där och få en förbättring men att försöka på hela tror jag inte på.

Rickard. Rickard. skrev:
Masoniten ligger över takstolarna och under läkten så att riva och montera nytt underifrån utan att det blir en försämring är nog svårt. Är det bara något enstaka ställe kanske man kan trixa lite där och få en förbättring men att försöka på hela tror jag inte på.
Fram tills du skrev, så var jag helt övertygad att det såg ut som att masoniten satt utanpå takstolarna och fästa däri. Men nu tvekar jag på vad jag såg när jag va uppe på vinden innan..
Men okej, några enstaka kan vara värt att lägga energi på men inte samtliga?

Det är ju som sagt lite mögelpåväxt på en del av plattorna. Inget jag är orolig för alls men vill ju gärna tvätta bort det också, har läst på forumet om Boracol. Är det enkelt att tvätta med det eller är det komplicerat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.