Stenhus
Sne4: Angående hälsoriskerna med radon i inomhusluften, så ökar lungcancerrisken i grova drag med c:a 10% per 100 Bq/m^3. Med andra ord - Så länge du inte röker är det ingen större fara med korttidsexponering. Den rapport som jag läste detta i finns även den på SSI:s site under Radon/hälsorisker. Sedan så är det annan femma om man vill ha förhöjda värden i huset - jag vill inte det
melle: När jag väl bygger hus kommer jag göra en del själv, men långt från allt. Om man uppskattar mellan tummen och pekfingret...Hur mkt sparar man på ett 150kvm 1-plans-villa om man själv: 1) Stomreser med lättbetongblock 2) Reser alla inneväggar i lättbetong 3) Kaklar 15kvm resp 6kvm stort badrum 4) Målar allt själv 5) Lägger parkettgolv i resten av huset mvh Andreas
zankan: Det är hyffsat när iaf. Någonstans runt 0.6-0.7 timmar/kvm. Sen beror det på hur tränngen ser ut:-)
kalleanka70: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1128668752;start=0]Hustillverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
Pure: Hej! de jag känner till är Leca (eller Maxit som de heter nu), Celcon (visserligen lättbetong) samt Strängbetong (HD/F-plattor, filigranbjälklag). Har ingen koll på priserna men skulle gissa att Celcon är billigast. Tror kvm-priser på sådant kan ligga runt 20% lägre än platsgjutet. Totalt sett kan det dock mycket väl bli billigast med ett platsgjutet valv, du slipper ju krantid,
kalleanka70: Det var ett tag sen jag hade den uppgiften men nog tror jag momsen ingick, brukar räkna så. En som borde veta är signaturen Yo - kolla hans inlägg. Bygger i hela element.
Pure: Har träffat två representanter för leca resp lättbetong (Jämerä) i samband med lite prisundersökningar för ett nytt hus. Vad gäller frågan om putskonstruktionen tyckte jag att det verkade lite godtyckligt; ingen av dem hade några egentliga rekommendationer på min fråga om vilken av tunnputs resp tjockare, 3-skiktsputs, som var att föredra. Jag antar att det skiljer en del i pris så
Mickelin: Finns det någon som har byggt det? Vi håller på och ritar ett och skulle gärna få tips och råd från någon som redan gjort det! ;D Även andra stallbyggen är naturligtvis intressanta! Mvh Mickelin :)
Joppe: du verkar ha bra koll... jag hade satt en mek fläkt av något slag
fredstu: [citat] Bygget går bra,är tyvärr överhopad med arbete,så det är bara att hyra in hantverkare.... Hemsidan är väl ute i cyberrymden någonstans,skämt o sido,brorsan släppte domänen och har inte orkat ta tag i det ännu,men den som väntar på något gott........
Gutte: Hej! Köpte för ca 6 månader sedan ett hus från -49 med både puts och tegel på vissa delar av huset. Vi har precis stänkputsat om hela huset med färgpigment i materialet. Blev kanon! Kan varmt rekomendera detta. Var faktiskt inte särskilt dyrt heller. Fick ge 45000:- plus moms. Då lagade dom även upp hela fasaden. Det som upptog stor del av kostnaden var att dom först var tvungna att
Framerate: "Stenhus"! Jag tycker mer och mer illa om det ordet, lixom ordet "trähus". Vad är ett "stenhus"? Vad är ett "trähus"? Det finns "stenhus" vars ytterväggar på insidan har isolerade gipsväggar. Det finns "stenhus" vars innerväggar är av trä och gips eller metall och gips. Det finns "stenhus" vars ytterväggar är klädda med cellplast som sedan är tunnputsad. Det finns "trähus" som är
kalleanka70: ebpeking - är du snokabo? Nåväl även om tråden är lite gammal kan jag inte dra mig för att kommentera. Kan du lägga ut din planritning på tråden så kan man kommentera. Just nu är det svårt och spekuleras hej vilt av alla. Generellt tycker jag 10 kvm för ett kök är litet. Men det är i min värld. Likaså tvätten skulle jag göra större. På 160 kvm borde detta kunna lösas. Du
kalleanka70: He he...jo det var en exakt kopia. Verkar vara samma bild eftersom måtten stämmer på millimetern. Men det är inte mitt bekymmer. Vet inte hur det står till med upphovsrätt?! Alla hus ser likadana ut fast lite annorlunda interiör. Undrar vem som var först :)
draags: Någon som har ett bra recept på spritputs blandning till kalkstenshus? Eller någon bra sida med info?
johami: Jo, men det är av samma skäl riskfyllt att ha delad entreprenad. Husleverantören friskriver sig skuld och byggaren säger att det är leverantörens ansvar - om ngt skulle gå fel. Det är ett tämligen enkelt hus vi vill ha, fyra väggar och ett tak i skånestil. Om vi anlitar en etablerad firma att bygga det minskar risken för strul och de kan allokera lämpliga hantverkare i rätt tid. Vi
kalleanka70: Mitt drömhus i Skåne är byggt av detta och det har fungerat väl tydligen. Priset för ett 240 kvm med lyxig inredning var 3,4 MSEK inkl tomt på 0,7 MSEK. Dvs 2,7 MSEK och för det huset var det rimligt. Exakt detaljpris på lecan har jag inte dock. Det är ju ett mellanting av lättbetong och ren betong men det var tydligen jobbigare med elen i lecan. Väggarna var 36,5 cm!!
Danno: Tack, Kalle Anka70! Våran stomme kostar 396 000 kr exkl moms. I priset ingår även konstruktionen och den gör Hedared, men eftersom Hedared har många leveranser och verkar ligga lite efter i tidsschemat så har de anlitat en extern konstruktör för vårat hus. Kontakten med säljaren har varit så där - lite nonchalant emellan åt. Men konstruktören en guldklimp, helt suverän.
Immobil: [citat] 8) ~ 60 mil, å jag hinner inte dit till ens 18.30. ;) Tackar för omtanken, kanske ses vi en dag! ::) Å då skojar jag inte!! :D
trawolta: vi ska också bygga i sten med gjutet mellanbjälklag !! Men vi bygger i Cellplast-system DVS Cellplastformar som man fyller med betong.