Byggahus.se

Radon!

1. J
    Medlem · 1 inlägg

Jorgen_N

Medlem
    Hur skall jag lättast kunna bli av med radon från en källare?

2. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Re: Radon!

Du måste börja med att ta reda på var radonet kommer ifrån. Från byggnadsmaterial eller från marken.

3. M
    Medlem · 842 inlägg

MrMagic

Medlem

Det enda sättet är väl att fixa ventilationen....

4. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Nej, kommer radonet från berggrunden är det billigare och enklare att installera en radonpump eller radonbrunn som ser till att radonet inte kommer in i huset.

5. M
    Medlem · 842 inlägg

MrMagic

Medlem

Hur monterar man en radonpump i ett befintligt hus ? Trodde man var tvungen att ha rör under plattan då...

6. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Bygger man nytt bör man lägga rör under plattan så att man enkelt kan suga ut radonet. I äldre hus kan man borra ett eller flera hål genom plattan som man använder för att skapa undertryck under plattan och därigenom suga ut radonet.

Sen behöver inte pumpen sitta i huset. Man kan ha en radonbrunn strax sidanom huset. I det här fallet så skapar pumpen undertryck i marken som gör att mindre gas kommer in i huset.

7. R
    Medlem · 16 inlägg

Roger_Radon

Medlem
  8. Sne4
    Medlem · Östergötland · 422 inlägg

Sne4

Medlem

~3Re: Radon!

Angående hälsoriskerna med radon i inomhusluften, så ökar lungcancerrisken i grova drag med c:a 10% per 100 Bq/m^3.
    Med andra ord - Så länge du inte röker är det ingen större fara med korttidsexponering. Den rapport som jag läste detta i finns även den på SSI:s site under Radon/hälsorisker.

Sedan så är det annan femma om man vill ha förhöjda värden i huset - jag vill inte det iaf..

-Men oroa er inte för mycket för lungcancer så ni väljer en förhastad lösning på radonproblemet bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.